IPSISSIMUS
Administrator
Регистрация:19 Апр 2013
Сообщения:39.263
Реакции:1.396
Баллы:113
КНИГА ГЛАГОЛЕМАЯ ДОМОСТРОЙ, ИМ?ЕТЪ В СЕБ? ВЕЩИ ПОЛЕЗНЫ, ПОУЧЕНИЕ И НАКАЗАНИЕ ВСЯКОМУ ХРИСТИЯНИНУ — МУЖУ, И ЖЕН?, И ЧАДОМ, И РАБОМ, И РАБЫНЯМ
1. НАКАЗАНИЕ ОТ ОТЦА К СЫНУ
Благословляю азъ, гр?шный имярекъ, и поучаю, и наказую, и вразумляю сына своего имярекъ, и его жену, и ихъ чадъ, и домочадцовъ быти во всякомъ християньскомъ законе и во всякой чистой совести и правде, с в?рою творяще волю Божию и храняще заповеди его, себе утвержающе во всякомъ страс? Божии и в законномъ жительств?, и жену поучающе, тако же и домочадцов своихъ наказующе, не нужею, ни ранами, ни роботою тяжкою, им?юще яко д?ти во всякомъ покои сыты и од?ны и в тепломъ храм?, и во всякомъ устрои. И вдаю вамъ, християньскому жительству, писание се на память и вразумление вамъ и чадом вашимъ. Аще сего моего писания не внемлете и наказания не послушаете и по тому не учнете жити и не тако творити, яко же есть писано, сами себ? отв?тъ дадите въ день Страшнаго суда, и азъ вашимъ винамъ и гр?ху не причастенъ, кром? моея душа: аз о семъ о всякомъ благочинии благославлялъ и плакалъ, и молилъ, и поучалъ, и писание предлагалъ вамъ, и, аще восприимете сие мое худое учение и грубое наказание, и сие писание со всею чистотою душевною, прося у Бога помощи и разума, поелико возможно, какъ Богъ вразумит, и начнете д?лом творити вся се — будет на вас милость Божия и пречистые Богородицы, и великих чюдотворцов, и нашего благословления отнын? и до в?ка, и дом вашь, и чада ваши, и стяжание ваше и обилие, что вам Богъ подоровал от своих трудов — да будет благословенно и исполненно всяких благъ во в?ки. Аминь.
2. КАКО ХРИСТИЯНОМ В?РОВАТИ ВО СВЯТУЮ ТРОИЦУ[1] И ПРЕЧИСТУЮ БОГОРОДИЦУ И КРЕСТУ ХРИСТОВУ, И СВЯТЫМ НЕБЕСНЫМ БЕСПЛОТНЫМ СИЛАМ, И ВС?М СВЯТЫМ, И ЧЕСТНЫМ И СВЯТЫМ МОЩЕМ И ПОКЛОНЯТИСЬ ИМ
Подобает убо всякому християнину в?дати,[2] како по Боз? жити в православной в?ре християньстей: первое убо от всея души в?ровати во Отца и Сына и Святаго Духа — в неразд?лную Троицу, и воплощению Господа нашего Исуса Христа, сына Божия, в?руй и рождьшую его матерь Богородицу нарицай, кресту же христову с в?рою покланяйся, яко на том вс?м человекомъ спасение сод?ла Господь. И понеж иконе же Христове и пречистой матере его и святым небеснымъ бесплотным силам и вс?мъ святымъ честь воздай, яко сам любов.
3. КАКО ТАЙНАМЪ БОЖИИМЪ ПРИЧАЩАТИСЬ И В?РОВАТИ ВОСКРЕСЕНИЮ МЕРТВЫХЪ, И СТРАШНАГО СУДА ЧАЯТИ И КАСАТИСЯ ВСЯКОЙ СВЯТЫНИ
Тайнамъ Божиимъ в?руй, т?лу его, крови в?руй причащатися и со страхомъ, на очищение и освящение души же и т?лу и во оставление гр?хомъ и в жизнь в?чную, в?руй воскресению мертвым и жизни будущаго в?ка, помяни Страшный судъ, и воздаяние по д?ломъ будетъ намъ. Аще когда приочистив себе духовно, в чистой сов?сти с молитвою и с молениемъ ц?ловати животворящий крестъ и святыи честныи образы чюдотворные многоц?лебная мощи- по молении прекрестяся поцеловати, духъ в себ? удержавъ, а губъ не раз?ваючи. А благоволитъ Богъ кому причасьтитися божественыхъ Христовыхъ тайнъ, ино лжицею от иерея приимати во уста опасно, губами не сверкати, руц? имети к персемъ согбени крестаобразно, а дора и просфира[3] и всякая святая вкушати бережно, крохи на землю не уронити, а зубами просфиры не кусати, яко же прочии, хл?бъ уломываючи, невелики кусочки класти в рот, ести губами и ртомъ, не чавкати, со опасением ести- а просфиры с вологою не ести, токмо воды прихлебывати или укропу с виномъ служенымъ или без вина, а иного ничего не примешати. Преже всякия ествы свершати просфира в церкви или в дому, а и с кутьею никако же просфиры не ести, ни с кануномъ,[4] и на кутью просфиры не класти- аще с к?мъ о Христ? ц?лование сотворити, такоже духъ в себ? удержавъ поц?ловатися, а губами не плюскати- поразсуди: человеческия немощи, нечювьственаго духа гнушаемся чесночного, хмелного, болного и всякого смрада, коль мерско Господеви нашь смрадъ, и обоняние — сего ради со опасениемъ творити.
4. КАКО ЛЮБИТИ БОГА ОТ ВСЕЯ ДУША, ТАКО ЖЕ БРАТА СВОЕГО, И СТРАХ БОЖИЙ ИМ?ТИ И ПАМЯТЬ СМЕРТНУЮ
Посем же возлюбиши Господа Бога твоего от всея душа своея и от всея кр?пости своея, и подвигни вся твоя д?ла и обычая, и нравы угодная творити по запов?ди его, паки же искреняго си возлюби, всякаго человека, по образу Божию созданна, рекше всякаго християнина- страхъ Божий всегда им?й в сердцы своемъ и память смертную — всегда волю Божию творити, и по запов?демъ его ходи. Рече Господь: «В чемъ тя застану, в томъ и сужу»[5] — ино достоитъ всякому християнину готову быти в добрых д?лех, в чистоте и в покаянии, и во всякомъ испов?дании, всегда чающе часа смертнаго.
5. КАКО СВЯТИТЕЛЬСКИЙ ЧИНЪ ПОЧИТАТИ, ТАКО ЖЕ И СВЯЩЕННИЧЕСКИЙ ЧИНЪ И МНИШЕСКИЙ
По святительскому чину всегда приб?гай и должную честь имъ воздавай, и благословения и духовнаго поучения от него требуй от них, и припадай к ногамъ их, и во всемъ повинуйся имъ по боз?- священническому чину и мнишескому в?лию в?ру и любовь, и повиновение, и всякое покорение пред ними им?й, и духовную ползу от нихъ внимай: т? убо суть слуги и молебники небеснаго царя, им?ютъ дерзновение у Господа просити добрых и полезных душамъ нашимъ и оставление гр?ховъ и жизни в?чьныя.
6. КАКО ПОСЕЩАТИ В МОНАСТЫРЕХ И В БОЛНИЦАХ, И В ТЕМНИЦАХ, И ВСЯКАГО СКОРБИ
В монастыри и в болницы, и в пустыни, и в темницы закълюченных пос?щай и милостыню по сил? всяких потребных подавай, елико требуютъ, и види б?ду их и скорбь, и всяку нужу, елико возможно, помогай имъ, и всякаго скорбна и б?дна, и нужна, и нища не презри, введи в домъ свой, напои, накорми, согр?й, одежи всею любовию и чистою сов?сьтию: т?ми милостива Бога сотвориши и свободу получиши- а родителемъ своим преставльшимся память твори, к церквамъ Божиимъ приношение и в дому по них кормлю твори, нищимъ милостыню, и самъ от Бога помяновенъ будеши.
7. КАКО ЦАРЯ И КНЯЗЯ ЧТИТИ И ПОВИНОВАТИСЯ ВО ВСЕМЪ И ВСЯКОМУ ВЛАСТЕЛЮ ПОКАРЯТИСЯ, И ПРАВДОЮ СЛУЖИТИ ИМЪ ВО ВСЕМЪ, КЪ БОЛЫІІИМЪ И К МЕНШИМЪ, И СКОРБНЫМЪ И МАЛОМОЩНЫМ, КО ВСЯКОМУ ЧЕЛОВЕКУ, КАКОВУ БЫТИ, И СЕБ? О СЕМЪ ВНИМАТИ
Царя бойся и служи ему в?рою, и всегда о немъ Бога моли, и ложно отнюдъ не глаголи пред нимъ, но с покорениемъ истинну отв?щай ему, яко самому Богу, и во всем повинуйся ему- аще земному царю правдою служиши и боишися его, тако научишися и небеснаго царя боятися: сей времененъ, а небесный в?ченъ, и судия нелиц?меренъ, воздастъ комуждо по д?ломъ его. Тако же и княземъ покаряйтеся и должную ему честь воздавай, яко от него посланомъ во отмщение злод?ем. В похвалу же доброд?емъ князю своему прияйте вс?мъ сердцемъ, и властелемъ своимъ- ни помыслите на ня зла. Глаголетъ бо Павелъ апостолъ: «Вся владычества от Бога учинена суть[6]», да аще кто противится властелемъ, то Божию повел?нию противитца, а царю и князю, и всякому велможе и клеветою, и лукавъствомъ- погубит Господь вся глаголющая лжу, а шепотники и клеветники от народа прокляти суть. Старейшимъ себ? честь воздавай и поклонение твори, среднихъ яко братию почитай, маломожных и скорбных любовию привечай, юнейших яко чада люби — всякому созданию Божию не лихъ буди.[7] Славы земныя ни в чемъ не желай, в?чьныхъ благъ проси у Бога, всякую скорбь и тесноту з благодарениемъ терпи, обидимъ — не мсти, хулимъ — моли, зла за зло не воздавай, согр?шающая не осужай, воспомяни своя гр?хи, о т?хъ кр?пко п?кися, злых мужей сов?ту отвращайся, буди ревнитель правожительствующимъ, и т?хъ д?лания написуй в сердцы своемъ, и самъ тако ж твори.
8. КАКО ДОМЪ СВОЙ УКРАСИТИ СВЯТЫМИ ОБРАЗЫ, ДОМЪ ЧИСТЪ ИМ?ТИ
В дому своемъ всякому християнину во всякой храмине святыя и честныя образы, написаны на иконахъ, по существу ставити на стенах, устроив благол?пно со всякимъ украшениемъ, и со светилники, въ них же св?щи пред святыми образы возжигаются на всякомъ славословии божии, и по п?нии погашают, зав?сою закрываются всякия ради чистоты и от пыли, благочиния ради и брежения- а всегда чистым крылышкомъ ом?тати, и мяхкою губою вытирати их, и храмъ тот чистъ держати вс?гда. А к святымъ образомъ касатися достойнымъ в чистей совести и на словословии божии, и на святомъ п?нии, и молитв? св?чи вжигати, и кадити благовоннымъ ладономъ и фимияномъ, а образы святыя поставляются, иже в начале по чину, свято почитаеми суть имяны прежереченными, в молитвах и во бдениих, и в поклонех, и во всякомъ славословии Божии всегда почитати их со слезами и съ рыданиемъ, и сокрушенымъ сердцемъ испов?даяся, просяще отпущения гр?хомъ.
9. КАКО К ЦЕРКВАМЪ БОЖИИМ И В МОНАСТЫРИ С ПРИНОШЕНИЕМЪ ПРИХОДИТИ
А к церквамъ Божиимъ всегда с в?рою приходити, с приношениемъ: с свечею и с просфирою, с фимияномъ и с ладономъ, с канономъ и с кутьею, и с милостынею, и за здравие, и за упокой, и к празникомъ- и по монастыремъ тако с милостынею и с приношениемъ приходити, егда принесеши даръ свой ко олтарю, воспоминай еуаггельское слово: «Егда н?что имать братъ твой на тя,[8] остави ту даръ свой пред олтаремъ, и шедъ смирися з братомъ своим прежде», тогда принеси даръ свой к Богу от праведнаго своего им?ния: от неправды неприятна милостыня к силнымъ. Речено бысть: «Лучше не грабити, неже милостыня даяти».[9] От неправды отдай обидимому — приятнее милостыни, а к Богу приятна милостыня от праведнаго стяжания и от добрых д?лъ.
10. КАКО СВЯЩЕННИКОВЪ И ИНОКОВ В ДОМЪ СВОЙ ПРИЗЫВАТИ МОЛИТИСЯ
А в которые любо празники по обещанию своему да призываютъ священнический чин в домъ свой, елико по силе, и молебная совершают о всякомъ прошении и молятъ за царя и великаго князя имярек, всея Руси самодержца, и за его царицу и великую княгиню имярек и за их благородныя чада, и за братью его и за боляре, и за все христолюбиво воиньсьтво, иже поб?ду на враги и о плененых свобод?, и о всемъ священническомъ и иноческом ящаго[10]... А от стола или от трапезы ества и питие тайно износити или высылати не по повелению настоящаго и без благословения святотаство суть и самочиние, таковых всячески бесчествуютъ. Егда званъ будеши кимъ на бракъ,[11] не с?ди на преднемъ м?сте, егда кто честн?е теб? будетъ, званныхъ имъ- и пришедъ, иже теб? звавый, иного речетъ, ты даждь сему м?сто, и тогда начнеши со студомъ посьл?днее м?сто держати- но егда званъ будеши, шедъ сяди на посл?днемъ м?сте, да егда приидетъ звавый тя и речетъ ти: «Друже, посяди выше!» — тогда будет ти слава превозлежащими с тобою, яко всякъ возносяйся смирится, а смиряйся вознес?тся.[12] Егда на трап?зе предпоставят ти многоразличныя яди и пития, егда кто честн?е теб? будетъ званныхъ, не начни вкушати преже ничто же- аще ты начальстьвенъ будеши, предпоставленую ядь разсужая начинай. У некихъ боголюбцевъ изообилно бываетъ вкушение и питие и излишнее ц?ло снимают, и вперед инымъ на потребу пригожается. И аще кто нечювьственъ и не искусенъ, и не ученъ, и нев?жда не рассуждая всякаго брашна в пресыщения начинаетъ и небрегомо творитъ, будет и самъ поруганъ и посм?ян, и обещестенъ от Бога и от человекъ.
11. КАКО КОРМИТИ ПРИХОДЯЩИХ В ДОМУ 3 БЛАГОДАРЕНИЕМЪ
Егда трап?зу предпоставъляеши, вначале священници Отца и Сына и Святаго Духа прославляют, потомъ Девицу Богородицу- и егда ядяху з благодарениемъ и с молчаниемъ или з духовною бес?дою, тогда аггели невидимо предстоят и написуютъ д?ла добрая, и ества и питие в сладость бывает- аще начнетъ предпоставленую еству и питие похулят, тогда мотыло обращается сии вкушаюгь- и аще скаредныя речи и блудные срамословие, и см?хотворение, и всякое глумление или гусли и плесание и плескание, и скокание, и всякие игры и п?сни б?совские, — тогда якоже дымъ отгонитъ пчелы, такоже и отыдутъ аггелы Божии от тоя трап?зы и смрадныя бес?ды, и возрадуются б?си и приидут, волю свою улучивъ, и вся угодная творится имъ: да такоже бесчиньствуютъ и зернью, и шахматы, и всякими играми б?совскими т?шатся, даръ Божий еству и питие, и всякие овощи в поругание пом?щут, и проливают, другъ друга шибают и обливаютъ, всячески поругаются дару Божию, а дияволи записуютъ д?ла их, приносятъ къ сотан? и вкуп? радуются погибели християньския. И та вся д?ла предстанут в день Страшнаго суда. О горе д?ющим таковая! Егда жидове с?доша ясти в пустыни и пити[13] и, обьядшася и опившеся, и восташа играти и блуд творити, и тогда пожре земля их двадесят тысящь и три тысящи. О устрашитеся, людие, творите волю Божию, якоже есть в Законе писано, а от сего злаго бесчиния соблюди, Господи, всякаго християнина. Ести бы и пити в славу Божию, а не обьядатися, ни упиватися, ни пустошных творити и, аще пред кого поставляеши еству или питие и всякое брашно или пред тобя поставятъ всякаго брашна, не подобает похулити, глаголати: «гнило» или «кисло», или «пр?сно», или «солоно», или «горко», или «затхлося», или «сыро», или «переварено», или какую ни буди хулу возлогати, но подобаетъ даръ Божий всякое брашно похваляти и со благодарениемъ вкушати, ино Богъ обоняет вонею благоухания, и в сладость претворити. И аще которая ества или питие непотребно, ино о томъ наказывати домочадцовъ, кто то д?лалъ, штобы впередъ таково не было.
12. КАКО МУЖУ 3 ЖЕНОЮ И 3 ДОМОЧАТЦЫ В ДОМУ СВОЕМЪ МОЛИТИСЬ
По вся дни в вечере мужь ж женою и з д?тьми, и з домочадцы, кто ум?етъ грамоте — отп?ти вечерня, павечерница, полунощница с молчаниемъ и со вниманиемъ, и с кротъкостояниемъ, и с молитвою, и с поклоны, п?ти внятно и единогласно, после правила отнюдъ ни пити ни ести. Всегда всяму тому наукъ. А ложася спати, всякому християнину по три поклона въ землю положити, а в полунощи всегда тайно вставъ, со слезами прилежно к Богу молитися, елико вм?стимо, о своемъ согр?шении, а утре воставая такоже, и комуждо по силе и по желанию, а непразнымъ женамъ кланятися до пояса, всякому християнину молитися о своемъ согр?шении и пущения гр?хомъ, и о царскомъ, и о царицине, и о чадех ихъ здравии, и о братии его, и о болярехъ его, и о христолюбивом воиньств? о помощи на враги, и о пл?неных свобод?, и о святительскомъ и священническом чину, и о болящихъ, и в темницахъ заключенныхъ, и за вся християне- жен? молитися о своемъ согр?шении и о мужи, и о чадехъ, и о домочадцех, и о сродникехъ, и о отц?хъ духовных, а мужу такоже. А утре вставъ, Богу молитись и отп?ти заутреня и часы,[14] а в неделю и в празникъ молебен с молитвою и молчаниемъ, и с кротъкостояниемъ и единогласно п?ти и со вниманиемъ слушати и святымъ кажение. А гд? некому п?ти, ино молитися доволно вечере и утре, а мужемъ отнюд не погр?шити по вся дни церковнаго п?ния вечерни, заутрени, об?дни.
13. КАКО В ЦЕРКВИ МУЖУ И ЖЕНЕ МОЛИТИСЯ, ЧИСТОТА ХРАНИТИ И ВСЯКОГО ЗЛА НЕ ТВОРИТИ
А в церкви стояти на всякомъ п?нии со страхомъ и с молчаниемъ молитися. А дома всегда павечерница и полунощница, и часы п?ти. А кто прибавит правила своего ради спасения, ино то на его воли, ино боле мзда от Бога. А женамъ ходити к церкви Божии какъ въм?стимо на произволение по сов?ту с мужемъ, а в ц?рькви ни с к?мъ не б?седовати, с молчаниемъ и послуша стояти, никуда не обзираяся, ни на стену не прикланятися, ни к столпу, ни с посохомъ не стояти, ни с ноги на ногу не преступати, руц? согб?ни к персемъ крестообразно, твердо и непоколебимо молитися со страхом и треп?томъ, и со воздыханиемъ, и со слезами, и до отп?ния из церкви не исходити, а приити к началу. А неделя и празники Господския и среду, и пятокъ, и святый постъ, и Богородиченъ в чистот? пребывати, а от обьядения и пияньства, и от пустошныхъ бес?д и см?хотворения неподобнаго вс?гда беречися, и от татбы, и от блуда, и лжи, и клеветы, и зависти, и всякаго неправеднаго собрания, и ростовъ, и корчмы, и мыта, и перевозовъ, и мостовщинъ, и всякаго лукавъства не любити и не гн?ватися ни на кого. Ранного пития и ядения и позного посл? п?ния отнюд не творити, есть бы и пить в славу Божию, и в подобно время- малымъ д?темъ и работнымъ по разсужению мужа и жены кормити их. Или не в?сте, яко неправедницы царствия Божия не насл?дят,[15] якоже апостолъ Павелъ рече: «Аще некий братъ именуемъ или блудникъ, или лихоимецъ, или идолослужитель, или ругатель, или пьяница, или хищник — с таковыми ни ясти, ни пити». И паки рече: «Ни идолослужители, ни прелюбод?й, ни сквернителя, ни малакия, ни мужеложницы, ни лихоимцы, ни татие, ни пьяницы, ни досадителе, ни хищницы царствия Божия не наследят», но достоитъ от всякаго зла блюстися всякому християнину.
14. КАКО ЧТИТИ Д?ТЕМЪ ОТЦОВЪ СВОИХЪ ДУХОВНЫХЪ И ПОВИНОВАТИСЯ ИМЪ:
Подобаетъ в?дати се, како чтити д?темъ отцевъ своихъ духовных, изыскати отца духовнаго добра, боголюбива и благоразумна, и разсудителна, а не потаковъника пьяницу, ни сребролюбива, ни гн?влива. Такова подобает чтити и повиноватися ему во вс?мъ и каятися пред нимъ со слезами, испов?дати гр?хи своя не стыдно и безсрамно, и запов?ди его хранити. А призывати его к себ? в домъ часто и изв?щатися всегда во всякой совести,[16] и наказание его с любовию приимати, и послушати его во вс?мъ и чтити его. И беите челомъ пред нимъ ниско: онъ учитель нашь и наставникъ, и им?ите его со страхом и любовию к нему приходити и приношение ему давайте от своихъ трудовъ по силе- и сов?товати с нимъ часто о житии полезномъ, и востязатися от гр?ховъ своихъ, и како учити и любити мужу жена своя и чада, а жене мужа своего слушати и спрашиватися по вся дни. А изв?щатися о гр?сехъ своих всегда пред отцемъ духовнымъ и обнажати гр?хи своя вся, и покарятися пред нимъ во вс?мъ: тии бо бдят о душахъ наших, и отв?тъ дадутъ о нас в день Страшнаго суда. А не поносити их, ни осужати, ни укоряти, а о комъ учнутъ печаловатися, ино его слушати, и виноватаго пожаловати, по вине смотря, с нимъ же разсудя.
15. КАКО Д?ТЕЙ СВОИХЪ ВОСПИТАТИ,[17] ВО ВСЯКОМЪ НАКАЗАНИИ И СТРАС? БОЖИИ
А пошлетъ Богъ у кого д?ти — сынове или дщери, ино им?ти попечение отцу и матери о чадех своих, снабдити их и воспитати в добре наказании, и учити страху Божию и в?жству, и всякому благочинию, и, по врем?ни и д?темъ смотря и по возрасту, учити рукод?лию матери дщери, а отцу сынове, кто чево достоинъ, каковъ кому просугъ Богъ дастъ- любити ихъ и беречи, и страхомъ спасати, уча и наказуя и, разсужая, раны возлогати. Наказуй д?ти во юности[18] — покоитъ тя на старость твою. И хранити и блюсти о чистот? телесней и от всякаго гр?ха отцемъ чадъ своих, якоже з?ницу ока и яко своя душа. Аще что д?ти согр?шаютъ отцовымъ и матернимъ небрежениемъ, имъ о т?хъ гр?сехъ отв?тъ дати в день Страшнаго суда. А д?ти, аще не брегомы будутъ в ненаказании отцовъ и матерей, аще что согр?шатъ или что сотворят, и отцемъ и матеремъ з д?тми от Бога гр?х, и отъ людей укоръ и посм?хъ, а дому тщета, а себ? скорбь и убытокъ, а отъ судей продажа и соромота. Аще у богобоязнивых родителей и у разумныхъ и благоразсудныхъ чада воспитани в страс? Божии, и в добре наказании, и в благоразсудномъ учении всякому разуму и в?штву, и промыслу, и рукод?лию, — и т? чада с родители своими бываютъ отъ Бога помиловани, а отъ освященнаго чину благословены, а отъ добрых людей хвалими, а в совершене возраст? добрые люди с радостию и зъ благодарениемъ женятъ сыновъ своихъ по своей в?рст?, по суду Божию, а дщери за ихъ д?ти замужь выдаютъ. А аще отъ таковых которое чадо Богъ возметъ в покаянии и съ причастиемъ, то отъ родителю безскв?рная жертва к Богу приносится, и в в?чныя кровы вселяются, а им?ютъ дерзновение у Бога милости просити и оставления гр?ховъ и о родителехъ своихъ.
16. КАКО ЧАДЪ ВОСПИТАТИ, С НАД?ЛКОМЪ ЗАМУЖЬ ВЫДАТИ
А у кого дочь родится, ино разсудны люди от всякаго приплода на дочерь откладывают: на ее имя или животинку ростятъ с приплодомъ, а у полотенъ, и у вусчинъ, и у ширинокъ, и у вубрусовъ, и рубашекъ по вся годы ей в пришенной сундукъ кладутъ и платье, и саженье, и монисто, и святость, и суды оловяные и меденые, и деревяные- прибавливати непомношку всегда, а не вдруг, себе не в досаду, и всево будетъ полно. Ино дочери растутъ, а страху Божию и в?шътву учатся, а приданое с ними вдругъ прибывает, и какъ замужь зговорятъ — ино вс? готово. А толко ранее хто о д?техъ не смышляетъ, да какъ замужь давать, и въ ту пору вс? покупать, ино скорая женитва видомая работа- а по судбамъ Божиимъ толко та дочь преставится, ино ее над?лкомъ поминают по еи души сорокоустъ и милостыню ис того дают. А толко иные дочери есть, тако ж о них промышляти.
17. КАКО Д?ТИ УЧИТИ И СТРАХОМЪ СПАСАТИ
Казни сына своего отъ юности его и покоитъ тя на старость твою и дастъ красоту души твоей- и не ослабляи, бия младенца- аще бо жезломъ биеши его, не умретъ, но здравие будетъ, ты бо бия его по телу, а душу его избавляеши от смерти. Дщерь ли имаши, положи на них грозу свою, соблюдеши я отъ телесных- да не посрамиши лица своего, да в послушании ходит, да не свою волю приимеши и в неразумии прокудит д?вство свое, и сотворится знаемъ твоимъ в посм?хъ, и посрамят тя пред множествомъ народа. Аще бо отдаси дщерь свою бес порока, то яко велико д?ло совершиши и посреди собора похвалишися, при концы не постонеши на ню. Любя же сына своего, учащай ему раны, да последи о немъ возвеселишися, казни сына своего измлада и порадуешися о немъ в мужеств?, и посреди злых похвалишися, и зависть приимутъ враги твоя. Воспитай д?тище с прещениемъ, и обрящеши о немъ покой и благословение- не см?йся к нему, игры творя:[19] в мале бо ся ослабиши — в велиц? поболиши, скорбя, и после же яко оскомины твориши души твоей. И не дажъ ему власти во юности, но сокруши ему ребра, донележе растетъ, и, ожесточавъ, не повинет ти ся и будет ти досажение и болезнь души, и тщета домови, погибель имению и укоризна отъ сус?дъ, и посм?хъ пред враги, пред властию платежь и досада зла.
18. КАКО Д?ТЕМЪ ОТЦА И МАТИ ЛЮБИТИ И БЕРЕЧИ[20] И ПОВИНОВАТИСЯ ИМЪ И ПОКОИТИ ИХ ВО ВСЕМЪ
Чада, послушайте запов?ди Господни, любите отца своего и матерь свою, и послушайте их, и повинуйтеся имъ по Боз? во всемъ, и старость ихъ чтите, и немощь ихъ и скорбь всякую от всея душа понесите на своей выи, и благо вамъ будетъ, и долгол?тны будете на земли, симъ очистите гр?хи своя и от Бога помиловани будете, и прославитеся от челов?къ, и домъ его будетъ благослов?нъ в в?ки, и насьледит сыны сыновъ твоих, и досьтигн?тъ старости маститы, во всякомъ благод?ньств? дни своя препровожают. Аще ли кто злословитъ или оскорбляетъ родителя своя или кленетъ, или лаетъ, сий пред Богомъ гр?шенъ, отъ народа проклятъ- аще кто биетъ отца и матерь — отъ церкви и отъ всякия святыни да отлучится, и лютою смертию и градскою казнью да умрет,[21] писано бо есть: «Отча клятва иссушит, а матерня искоренитъ». Сынъ или дщерь, не послушьливы отцу или матери, в пагубу имъ буд?тъ, и не поживутъ дней своихъ, иже прогн?вают отца и досажаютъ матери. Мнится не согр?шяя к Богу, и есть поганого гор?е, и об?щникъ есть нечестивымъ, о них же пророкъ Исаия рече: «Возмется нечестивый, да не видит славы Господня».[22] Сихъ нечестивыи именова, иже бесчествуют родителя своя и паки насмехающагося отцу и укаряюща старость матерню, да ськлюютъ их вранов? и сн?дят орли! Честь же творяй отцу и матери, и повинующеся имъ по Боз? во вс?мъ, возвеселитися имутъ о чадех своихъ, и в день печали избавит их Господь Богь, и молитву ихъ услышит, егоже просят, подастъ имъ вся благая- покояй матерь свою волю Божию творит и угожаяй отцу во благихъ поживет. Вы же, чада, д?ломъ и словомъ угожайте родителемъ своимъ во всякомъ блаз? сов?те, да благословени будете отъ нихъ: отчее благословение домъ утвердит, и матерня молитва отъ напасти избавит. Аще ли оскуд?ют разумомъ в старости отецъ или мать, не бесчествуйте ихъ, не укаряйте, да от своихъ чадъ почтени будете, не забывайте труда матерня и отцова, яже о васъ болезноваша и печални быша, покойте старость ихъ и о них белезнуйте, якоже они о вас. Не глаголи много: «Сотворих имъ добра од?яниемъ и пищею, и всякими потребами», но ни си свободи, симъ не можеши бо ею родити и тако ею болети, яко она о теб?- тем же со страхомъ рабол?пъно служити имъ, да и сами отъ Бога мзду приимете и жизнь в?чную насл?дите, яко свершители запов?ди его.
19. КАКО ВСЯКОМУ ЧЕЛОВ?КУ РУКОД?ЛЬНИЧАТИ И ВСЯКОЕ Д?ЛО Д?ЛАТИ БЛАГОСЛОВЯСЯ
В домовитомъ обиход? и везд? всякому человеку, государю или государыни, или сыну или дщ?ри, или служке мужеска полу и женьска, и стару и малу всякое д?ло начати или рукод?льничати: или ести, или пити, или ества варити, или печи што и всякие приспехи д?лати, и всякое рукоделие, и всякое мастерьство, и, устроивъ собя, очистивъ от всякия скверны и руки умывъ чисто, преже святымъ покланятися трижды въ землю, а по нужи или до пояса, кто ум?етъ достойно проговорити да, благославясь у настоящаго, да молитву Исусову проговоря да перекрестяся, молвя: «Господи благослови, отче», — тоже начати всякое д?ло, ино тому Божия милость посп?шесътвуетъ, аггели невидимо помогают, а б?си отб?гнут, и то д?ло Богу в честь, а души на пользу. И ести, и пити зъ благодарениемъ, ино сладъко, а што впрокъ зд?лано, ино мило, а д?лати с молитвою и з доброю б?седою, или с молчаниемъ, а д?лаючи што ни буть, начнется слово празное или хулное, или с роптаниемъ, или см?хи, или кощуны, или скверныя и блудныя речи — от такова д?ла и от таковыя бес?ды Божия милость отступитъ, аггели отидутъ скорбни, и возрадуются нечестивии д?мони, видя волю свою сод?вающу безумнии християне- и приступятъ ту лукавии, влагающе в мысль всякую злобу и всякую вражду и ненависть, и подвизают помыслы на блудъ и на гн?въ и на всякие кощуны и сквернословие,[23] и на всякое зло ино, — то уже д?ло, ества или питие не споро, и всякое мастерство и всякое рукод?лие не о Боз? свершается, Богу на гн?въ, а людемъ не благословленое не потребно и не мило, и не прочно, а ества и питие не укусна и не сладка, только врагу и его слугамъ угодно и сладко, и радостно. А къто въ естве и в питии, и во всякомъ рукод?лии не чисто стряпает, и во всякомъ мастерьств? што украдетъ или прилжет, или божитца на криве: не толко зд?лано или не в толке стало, а онъ лжетъ, — и т? вс? д?ла не угодны Богу, б?си написуютъ, и в томъ во вс?мъ человеку истязану быти в день Страшнаго суда.
20. ПОХВАЛА ЖЕНАМЪ[24]
Аще даруетъ Богъ жену добру, дражайши есть камени многоц?ннаго, таковая от добры корысти не лишится, д?лаетъ мужу своему все благожитие. Обр?тши волну и ленъ, сотвори благопотребно рукама своима, бысть яко корабль куплю д?ющи: издалече збираетъ в себ? богатество и востает из нощи, и дастъ брашно дому и д?ло рабынямъ, от плода руку своею насадит тяжание много- препоясавъше кр?пко чресла своя, утвердит мышца своя на д?ло и чада своя поучаетъ, тако же и рабъ, и не угасаетъ св?тилникъ ея всю нощь: руц? свои простирает на полезная, лакти же своя утвержает на вретено, милость же простирает убогу, плод же подаетъ нищим, — не печется о дому мужь ея: многоразлична од?яния преукрашена сотвори мужу своему и с?бе, и чадомъ, и домочадцемъ своимъ. Всегда же мужь бысть в соньмищи с вельможи и сядет знаемымъ вельми честенъ бысть, и благоразумно бес?дова разум?етъ, яко добро д?лати, никто же без труда в?нчанъ будетъ. Жены ради добры блаженъ мужь, и число днии его сугубо, жена добра веселит мужа своего и л?та его исполнит миромъ, жена добра часть блага в части боящихся Господа да будет, жена бо мужа своего честн? творяще: первие Божию запов?дь сохранивъ, благословена будет, а второе отъ человекъ хвалима есть. Жена добра и страдолюбива и молчалива венецъ есть мужеви своему, обр?те мужь жену свою добру износитъ благая из дому своего: блаженъ есть таковыя жены мужь, и л?та своя исполняют во блаз? мир?- о добр? жене хвала мужу и честь.
21. НАКАЗЪ МУЖУ И ЖЕН?, И ЛЮДЕМ, И Д?ТЕМЪ, КАКО Л?ПО БЫТИ ИМЪ
Да самому себ? государю и жену, и д?тей, и домочадцов своихъ учити не красти, не блясти, не солгати, не оклеветати, не завид?ти, не обидети, не клепати, чюжаго не пр?тися, не осужатися, не бражничати, не просм?ивати, не помнити зла, не гн?ватися ни на кого, к большимъ быти послушны и покорну, к средънимъ любовну, к меншим и убогимъ прив?тну и милостиву, со всякимъ управа без волокиты, ноипаче наимита наимомъ не изобид?ти, а всякая обида со благодарениемъ терп?ти Бога ради: и поносъ, и укоризна, аще по д?ломъ поносятъ и укаряютъ, сие с любовию приимати, и от таковаго безумия отвращатися, а противъ не мстити. Аще в чемъ не повиненъ, за сие от Бога мзду приимеши. А домочатц?въ своихъ учи страху Божию и всякой доброд?тели, и самъ тая же твори, вкуп? от Бога обрящете милость. Аще ли небрежениемъ и нерад?ниемъ самъ или жена мужнимъ ненаказанием согр?шит или что злое сотворитъ, и вси домочадцы, мужи и жены, и д?ти господаревым ненаказаниемъ каковъ гр?х или что зло сотворят, или брань, или татбу, или блудъ, вс? въкуп? по д?ломъ своимъ приимутъ: зло сотворшии — муку в?чную, а добро сотворшии, Богоу угодно поживше, — жизнь в?чную наследят в царствии небеснемъ.
22. КАКОВЫ ЛЮДИ ДЕРЬЖАТЬ[25] И КАКЪ О НИХ ПРОМЫШЛЯТИ ВО ВСЯКОМЪ УЧЕНИИ И В БОЖЕСТВЕНЫХ ЗАПОВЕД?Й, И В ДОМОВНОМЪ СТРОЕНИИ
А людей у собя добрых дворовыхъ держати, чтобы были рукоделны, кто чему достоинъ и какому рукод?лию ученъ, не воръ бы, не бражник, не зерьщикъ, не тать, не разбойникъ, не блудникъ, не чарод?й, не корчмитъ, не оманьщикъ- всякой бы человекъ у доброго государя наученъ страху Божию и в?жьству, и смиренью, и всякимъ доброд?телемъ, доброму промыслу, не солгалъ, ни розбилъ, никово бы не обиделъ, сыт бы был государевымъ жалованьемъ да од?нъ, или своимъ рукод?лиемъ- а чемъ государь пожалует: платьемъ или лошедь и всяким нарядцомъ, или пашенькою, или кокою торговлею, а и сам что замыслитъ своими труды, — ино лучшее платенко верьхнее и нижнее, и рубашка, и сапогь блюсти по праздникомъ и при добрых людех в ведро, а всегды было бы чистенко и не изваляно, и не изгрязнено, и не излито, и не измочено, и не измято. А которой человекъ глуп и грубъ и нев?жда, и небреженъ, а и есть у нево платенко, государьско жалованье или своими труды зд?лано, да беречи не ум?ет, ино государю или кому приказано у таких нечювьсьтвениковъ платье берегутъ у собя лучшее, дадутъ, коли во время над?ть да, опять снемше, у собя блюдутъ. А всемъ дворовымъ людемъ наказъ: всегда што д?лают в ветшаном платье, а какъ пред государемъ и при людех — въ чистомъ во вседневномъ платейцы, а в празники и при добрых людехъ или с государемъ или съ государынею где быти, ино в лучшемъ платьи- а беречи от грязи и от дожжа, и от снегу, и пришед да снявъ платейце, высушить да вымять, и вытерьть, и выпахать хорошенько, укласть и упрятать гд? то живет, — ино и себ? мило, и от людей чесно, и государю споро, и слушкам прочно, и всегда внов?. А люди бъ были во чти и в гроз?, и во всякомъ дозор?, промеж бы собя не кралися, чюжево бы отнюдь не хот?ли никоими д?лы, а государьского бы берегли все за одинъ, а государю бы и государыни не лгали и не клеветали ни на кого ни в чемъ, а государи бы темъ не потакали, обыскивали бы прямо ставя с очей на очи, дурному бы не попущали, а доброго бы жаловали, ино всякъ добру ревнуетъ и государьское жалованья хочет выслужить правдою и прямою своею службою, и государьскимъ наказом и добрымъ наукомъ в?къ живетъ и душу спасетъ, и государю служит, и Богу угодит. Да наипаче указывати, которымъ вм?стно к церкви Божии всегда ходити и по праздникомъ или во дворе п?тья слушати, и особъ наедине молитися, чистота телесная хранити от всякаго блуда, и пьяньства, и лакомъства, и от безвременного пития и ествы, и обьядения, и пияньства воздержатися, и отцовъ бы духовных и з женами своими им?ти, и на покаяния приходили, а женатые с своими женами законно бы жили по духовнаго отца наказанию, от женъ бы своих не блудили, а жены от мужей- да чему самъ от государя наученъ, тово бы и жены наказывали, всякому страху Божию и в?жству, и государыни бы слушали и повиновалася во всемъ, и своими труды и рукодельемъ выслуживала, а не крала бы и не лгала, и не бляла, и не бражничала, и з дурными речми к государыни не приходила, и волхвовъ, и с кореньемъ, и з зельемъ, кто т?мъ промышляетъ, с т?ми бы отнюдь не зналася и государемъ бы про таких людей не сказывали, то бо суть слуги б?совския. Служили бы государемъ своимъ в?рою и правдою, и добрыми д?лы, и праведными труды, а государи бы и государыни людей своих, мужей и женъ, и робят, и всяких слугъ жаловали, и кормили, и поили, и од?вали, и въ тепле бы жили и во всякомъ покои, и в благоденьстве всегда, и государи бы себя и свою душу и домъ свой добре строивъ, и домочадцовъ безо всякия скорби, тоже нищих и странных и убогих вдовицъ и сирот покоити достойно от своих праведных трудовъ и к церквамъ Божиимъ и церковникомъ, и в монастыри проносити милостыня, и к себ? в домы своя призывати, ино то и Богу приятно, и души полезно- а отнюдъ бы не вмещалося в домъ ни от насилия, ни от грабления, ни от всякого мшелоимъсътва, ни от посулу, ни от поклепу, ни от резоимъства, ни от ябедничества, ни от крива суда, — аще от сего зла Богъ соблюдетъ, тотъ домъ будетъ благословенъ отнын? и до века.
1. НАКАЗАНИЕ ОТ ОТЦА К СЫНУ
Благословляю азъ, гр?шный имярекъ, и поучаю, и наказую, и вразумляю сына своего имярекъ, и его жену, и ихъ чадъ, и домочадцовъ быти во всякомъ християньскомъ законе и во всякой чистой совести и правде, с в?рою творяще волю Божию и храняще заповеди его, себе утвержающе во всякомъ страс? Божии и в законномъ жительств?, и жену поучающе, тако же и домочадцов своихъ наказующе, не нужею, ни ранами, ни роботою тяжкою, им?юще яко д?ти во всякомъ покои сыты и од?ны и в тепломъ храм?, и во всякомъ устрои. И вдаю вамъ, християньскому жительству, писание се на память и вразумление вамъ и чадом вашимъ. Аще сего моего писания не внемлете и наказания не послушаете и по тому не учнете жити и не тако творити, яко же есть писано, сами себ? отв?тъ дадите въ день Страшнаго суда, и азъ вашимъ винамъ и гр?ху не причастенъ, кром? моея душа: аз о семъ о всякомъ благочинии благославлялъ и плакалъ, и молилъ, и поучалъ, и писание предлагалъ вамъ, и, аще восприимете сие мое худое учение и грубое наказание, и сие писание со всею чистотою душевною, прося у Бога помощи и разума, поелико возможно, какъ Богъ вразумит, и начнете д?лом творити вся се — будет на вас милость Божия и пречистые Богородицы, и великих чюдотворцов, и нашего благословления отнын? и до в?ка, и дом вашь, и чада ваши, и стяжание ваше и обилие, что вам Богъ подоровал от своих трудов — да будет благословенно и исполненно всяких благъ во в?ки. Аминь.
2. КАКО ХРИСТИЯНОМ В?РОВАТИ ВО СВЯТУЮ ТРОИЦУ[1] И ПРЕЧИСТУЮ БОГОРОДИЦУ И КРЕСТУ ХРИСТОВУ, И СВЯТЫМ НЕБЕСНЫМ БЕСПЛОТНЫМ СИЛАМ, И ВС?М СВЯТЫМ, И ЧЕСТНЫМ И СВЯТЫМ МОЩЕМ И ПОКЛОНЯТИСЬ ИМ
Подобает убо всякому християнину в?дати,[2] како по Боз? жити в православной в?ре християньстей: первое убо от всея души в?ровати во Отца и Сына и Святаго Духа — в неразд?лную Троицу, и воплощению Господа нашего Исуса Христа, сына Божия, в?руй и рождьшую его матерь Богородицу нарицай, кресту же христову с в?рою покланяйся, яко на том вс?м человекомъ спасение сод?ла Господь. И понеж иконе же Христове и пречистой матере его и святым небеснымъ бесплотным силам и вс?мъ святымъ честь воздай, яко сам любов.
3. КАКО ТАЙНАМЪ БОЖИИМЪ ПРИЧАЩАТИСЬ И В?РОВАТИ ВОСКРЕСЕНИЮ МЕРТВЫХЪ, И СТРАШНАГО СУДА ЧАЯТИ И КАСАТИСЯ ВСЯКОЙ СВЯТЫНИ
Тайнамъ Божиимъ в?руй, т?лу его, крови в?руй причащатися и со страхомъ, на очищение и освящение души же и т?лу и во оставление гр?хомъ и в жизнь в?чную, в?руй воскресению мертвым и жизни будущаго в?ка, помяни Страшный судъ, и воздаяние по д?ломъ будетъ намъ. Аще когда приочистив себе духовно, в чистой сов?сти с молитвою и с молениемъ ц?ловати животворящий крестъ и святыи честныи образы чюдотворные многоц?лебная мощи- по молении прекрестяся поцеловати, духъ в себ? удержавъ, а губъ не раз?ваючи. А благоволитъ Богъ кому причасьтитися божественыхъ Христовыхъ тайнъ, ино лжицею от иерея приимати во уста опасно, губами не сверкати, руц? имети к персемъ согбени крестаобразно, а дора и просфира[3] и всякая святая вкушати бережно, крохи на землю не уронити, а зубами просфиры не кусати, яко же прочии, хл?бъ уломываючи, невелики кусочки класти в рот, ести губами и ртомъ, не чавкати, со опасением ести- а просфиры с вологою не ести, токмо воды прихлебывати или укропу с виномъ служенымъ или без вина, а иного ничего не примешати. Преже всякия ествы свершати просфира в церкви или в дому, а и с кутьею никако же просфиры не ести, ни с кануномъ,[4] и на кутью просфиры не класти- аще с к?мъ о Христ? ц?лование сотворити, такоже духъ в себ? удержавъ поц?ловатися, а губами не плюскати- поразсуди: человеческия немощи, нечювьственаго духа гнушаемся чесночного, хмелного, болного и всякого смрада, коль мерско Господеви нашь смрадъ, и обоняние — сего ради со опасениемъ творити.
4. КАКО ЛЮБИТИ БОГА ОТ ВСЕЯ ДУША, ТАКО ЖЕ БРАТА СВОЕГО, И СТРАХ БОЖИЙ ИМ?ТИ И ПАМЯТЬ СМЕРТНУЮ
Посем же возлюбиши Господа Бога твоего от всея душа своея и от всея кр?пости своея, и подвигни вся твоя д?ла и обычая, и нравы угодная творити по запов?ди его, паки же искреняго си возлюби, всякаго человека, по образу Божию созданна, рекше всякаго християнина- страхъ Божий всегда им?й в сердцы своемъ и память смертную — всегда волю Божию творити, и по запов?демъ его ходи. Рече Господь: «В чемъ тя застану, в томъ и сужу»[5] — ино достоитъ всякому християнину готову быти в добрых д?лех, в чистоте и в покаянии, и во всякомъ испов?дании, всегда чающе часа смертнаго.
5. КАКО СВЯТИТЕЛЬСКИЙ ЧИНЪ ПОЧИТАТИ, ТАКО ЖЕ И СВЯЩЕННИЧЕСКИЙ ЧИНЪ И МНИШЕСКИЙ
По святительскому чину всегда приб?гай и должную честь имъ воздавай, и благословения и духовнаго поучения от него требуй от них, и припадай к ногамъ их, и во всемъ повинуйся имъ по боз?- священническому чину и мнишескому в?лию в?ру и любовь, и повиновение, и всякое покорение пред ними им?й, и духовную ползу от нихъ внимай: т? убо суть слуги и молебники небеснаго царя, им?ютъ дерзновение у Господа просити добрых и полезных душамъ нашимъ и оставление гр?ховъ и жизни в?чьныя.
6. КАКО ПОСЕЩАТИ В МОНАСТЫРЕХ И В БОЛНИЦАХ, И В ТЕМНИЦАХ, И ВСЯКАГО СКОРБИ
В монастыри и в болницы, и в пустыни, и в темницы закълюченных пос?щай и милостыню по сил? всяких потребных подавай, елико требуютъ, и види б?ду их и скорбь, и всяку нужу, елико возможно, помогай имъ, и всякаго скорбна и б?дна, и нужна, и нища не презри, введи в домъ свой, напои, накорми, согр?й, одежи всею любовию и чистою сов?сьтию: т?ми милостива Бога сотвориши и свободу получиши- а родителемъ своим преставльшимся память твори, к церквамъ Божиимъ приношение и в дому по них кормлю твори, нищимъ милостыню, и самъ от Бога помяновенъ будеши.
7. КАКО ЦАРЯ И КНЯЗЯ ЧТИТИ И ПОВИНОВАТИСЯ ВО ВСЕМЪ И ВСЯКОМУ ВЛАСТЕЛЮ ПОКАРЯТИСЯ, И ПРАВДОЮ СЛУЖИТИ ИМЪ ВО ВСЕМЪ, КЪ БОЛЫІІИМЪ И К МЕНШИМЪ, И СКОРБНЫМЪ И МАЛОМОЩНЫМ, КО ВСЯКОМУ ЧЕЛОВЕКУ, КАКОВУ БЫТИ, И СЕБ? О СЕМЪ ВНИМАТИ
Царя бойся и служи ему в?рою, и всегда о немъ Бога моли, и ложно отнюдъ не глаголи пред нимъ, но с покорениемъ истинну отв?щай ему, яко самому Богу, и во всем повинуйся ему- аще земному царю правдою служиши и боишися его, тако научишися и небеснаго царя боятися: сей времененъ, а небесный в?ченъ, и судия нелиц?меренъ, воздастъ комуждо по д?ломъ его. Тако же и княземъ покаряйтеся и должную ему честь воздавай, яко от него посланомъ во отмщение злод?ем. В похвалу же доброд?емъ князю своему прияйте вс?мъ сердцемъ, и властелемъ своимъ- ни помыслите на ня зла. Глаголетъ бо Павелъ апостолъ: «Вся владычества от Бога учинена суть[6]», да аще кто противится властелемъ, то Божию повел?нию противитца, а царю и князю, и всякому велможе и клеветою, и лукавъствомъ- погубит Господь вся глаголющая лжу, а шепотники и клеветники от народа прокляти суть. Старейшимъ себ? честь воздавай и поклонение твори, среднихъ яко братию почитай, маломожных и скорбных любовию привечай, юнейших яко чада люби — всякому созданию Божию не лихъ буди.[7] Славы земныя ни в чемъ не желай, в?чьныхъ благъ проси у Бога, всякую скорбь и тесноту з благодарениемъ терпи, обидимъ — не мсти, хулимъ — моли, зла за зло не воздавай, согр?шающая не осужай, воспомяни своя гр?хи, о т?хъ кр?пко п?кися, злых мужей сов?ту отвращайся, буди ревнитель правожительствующимъ, и т?хъ д?лания написуй в сердцы своемъ, и самъ тако ж твори.
8. КАКО ДОМЪ СВОЙ УКРАСИТИ СВЯТЫМИ ОБРАЗЫ, ДОМЪ ЧИСТЪ ИМ?ТИ
В дому своемъ всякому християнину во всякой храмине святыя и честныя образы, написаны на иконахъ, по существу ставити на стенах, устроив благол?пно со всякимъ украшениемъ, и со светилники, въ них же св?щи пред святыми образы возжигаются на всякомъ славословии божии, и по п?нии погашают, зав?сою закрываются всякия ради чистоты и от пыли, благочиния ради и брежения- а всегда чистым крылышкомъ ом?тати, и мяхкою губою вытирати их, и храмъ тот чистъ держати вс?гда. А к святымъ образомъ касатися достойнымъ в чистей совести и на словословии божии, и на святомъ п?нии, и молитв? св?чи вжигати, и кадити благовоннымъ ладономъ и фимияномъ, а образы святыя поставляются, иже в начале по чину, свято почитаеми суть имяны прежереченными, в молитвах и во бдениих, и в поклонех, и во всякомъ славословии Божии всегда почитати их со слезами и съ рыданиемъ, и сокрушенымъ сердцемъ испов?даяся, просяще отпущения гр?хомъ.
9. КАКО К ЦЕРКВАМЪ БОЖИИМ И В МОНАСТЫРИ С ПРИНОШЕНИЕМЪ ПРИХОДИТИ
А к церквамъ Божиимъ всегда с в?рою приходити, с приношениемъ: с свечею и с просфирою, с фимияномъ и с ладономъ, с канономъ и с кутьею, и с милостынею, и за здравие, и за упокой, и к празникомъ- и по монастыремъ тако с милостынею и с приношениемъ приходити, егда принесеши даръ свой ко олтарю, воспоминай еуаггельское слово: «Егда н?что имать братъ твой на тя,[8] остави ту даръ свой пред олтаремъ, и шедъ смирися з братомъ своим прежде», тогда принеси даръ свой к Богу от праведнаго своего им?ния: от неправды неприятна милостыня к силнымъ. Речено бысть: «Лучше не грабити, неже милостыня даяти».[9] От неправды отдай обидимому — приятнее милостыни, а к Богу приятна милостыня от праведнаго стяжания и от добрых д?лъ.
10. КАКО СВЯЩЕННИКОВЪ И ИНОКОВ В ДОМЪ СВОЙ ПРИЗЫВАТИ МОЛИТИСЯ
А в которые любо празники по обещанию своему да призываютъ священнический чин в домъ свой, елико по силе, и молебная совершают о всякомъ прошении и молятъ за царя и великаго князя имярек, всея Руси самодержца, и за его царицу и великую княгиню имярек и за их благородныя чада, и за братью его и за боляре, и за все христолюбиво воиньсьтво, иже поб?ду на враги и о плененых свобод?, и о всемъ священническомъ и иноческом ящаго[10]... А от стола или от трапезы ества и питие тайно износити или высылати не по повелению настоящаго и без благословения святотаство суть и самочиние, таковых всячески бесчествуютъ. Егда званъ будеши кимъ на бракъ,[11] не с?ди на преднемъ м?сте, егда кто честн?е теб? будетъ, званныхъ имъ- и пришедъ, иже теб? звавый, иного речетъ, ты даждь сему м?сто, и тогда начнеши со студомъ посьл?днее м?сто держати- но егда званъ будеши, шедъ сяди на посл?днемъ м?сте, да егда приидетъ звавый тя и речетъ ти: «Друже, посяди выше!» — тогда будет ти слава превозлежащими с тобою, яко всякъ возносяйся смирится, а смиряйся вознес?тся.[12] Егда на трап?зе предпоставят ти многоразличныя яди и пития, егда кто честн?е теб? будетъ званныхъ, не начни вкушати преже ничто же- аще ты начальстьвенъ будеши, предпоставленую ядь разсужая начинай. У некихъ боголюбцевъ изообилно бываетъ вкушение и питие и излишнее ц?ло снимают, и вперед инымъ на потребу пригожается. И аще кто нечювьственъ и не искусенъ, и не ученъ, и нев?жда не рассуждая всякаго брашна в пресыщения начинаетъ и небрегомо творитъ, будет и самъ поруганъ и посм?ян, и обещестенъ от Бога и от человекъ.
11. КАКО КОРМИТИ ПРИХОДЯЩИХ В ДОМУ 3 БЛАГОДАРЕНИЕМЪ
Егда трап?зу предпоставъляеши, вначале священници Отца и Сына и Святаго Духа прославляют, потомъ Девицу Богородицу- и егда ядяху з благодарениемъ и с молчаниемъ или з духовною бес?дою, тогда аггели невидимо предстоят и написуютъ д?ла добрая, и ества и питие в сладость бывает- аще начнетъ предпоставленую еству и питие похулят, тогда мотыло обращается сии вкушаюгь- и аще скаредныя речи и блудные срамословие, и см?хотворение, и всякое глумление или гусли и плесание и плескание, и скокание, и всякие игры и п?сни б?совские, — тогда якоже дымъ отгонитъ пчелы, такоже и отыдутъ аггелы Божии от тоя трап?зы и смрадныя бес?ды, и возрадуются б?си и приидут, волю свою улучивъ, и вся угодная творится имъ: да такоже бесчиньствуютъ и зернью, и шахматы, и всякими играми б?совскими т?шатся, даръ Божий еству и питие, и всякие овощи в поругание пом?щут, и проливают, другъ друга шибают и обливаютъ, всячески поругаются дару Божию, а дияволи записуютъ д?ла их, приносятъ къ сотан? и вкуп? радуются погибели християньския. И та вся д?ла предстанут в день Страшнаго суда. О горе д?ющим таковая! Егда жидове с?доша ясти в пустыни и пити[13] и, обьядшася и опившеся, и восташа играти и блуд творити, и тогда пожре земля их двадесят тысящь и три тысящи. О устрашитеся, людие, творите волю Божию, якоже есть в Законе писано, а от сего злаго бесчиния соблюди, Господи, всякаго християнина. Ести бы и пити в славу Божию, а не обьядатися, ни упиватися, ни пустошных творити и, аще пред кого поставляеши еству или питие и всякое брашно или пред тобя поставятъ всякаго брашна, не подобает похулити, глаголати: «гнило» или «кисло», или «пр?сно», или «солоно», или «горко», или «затхлося», или «сыро», или «переварено», или какую ни буди хулу возлогати, но подобаетъ даръ Божий всякое брашно похваляти и со благодарениемъ вкушати, ино Богъ обоняет вонею благоухания, и в сладость претворити. И аще которая ества или питие непотребно, ино о томъ наказывати домочадцовъ, кто то д?лалъ, штобы впередъ таково не было.
12. КАКО МУЖУ 3 ЖЕНОЮ И 3 ДОМОЧАТЦЫ В ДОМУ СВОЕМЪ МОЛИТИСЬ
По вся дни в вечере мужь ж женою и з д?тьми, и з домочадцы, кто ум?етъ грамоте — отп?ти вечерня, павечерница, полунощница с молчаниемъ и со вниманиемъ, и с кротъкостояниемъ, и с молитвою, и с поклоны, п?ти внятно и единогласно, после правила отнюдъ ни пити ни ести. Всегда всяму тому наукъ. А ложася спати, всякому християнину по три поклона въ землю положити, а в полунощи всегда тайно вставъ, со слезами прилежно к Богу молитися, елико вм?стимо, о своемъ согр?шении, а утре воставая такоже, и комуждо по силе и по желанию, а непразнымъ женамъ кланятися до пояса, всякому християнину молитися о своемъ согр?шении и пущения гр?хомъ, и о царскомъ, и о царицине, и о чадех ихъ здравии, и о братии его, и о болярехъ его, и о христолюбивом воиньств? о помощи на враги, и о пл?неных свобод?, и о святительскомъ и священническом чину, и о болящихъ, и в темницахъ заключенныхъ, и за вся християне- жен? молитися о своемъ согр?шении и о мужи, и о чадехъ, и о домочадцех, и о сродникехъ, и о отц?хъ духовных, а мужу такоже. А утре вставъ, Богу молитись и отп?ти заутреня и часы,[14] а в неделю и в празникъ молебен с молитвою и молчаниемъ, и с кротъкостояниемъ и единогласно п?ти и со вниманиемъ слушати и святымъ кажение. А гд? некому п?ти, ино молитися доволно вечере и утре, а мужемъ отнюд не погр?шити по вся дни церковнаго п?ния вечерни, заутрени, об?дни.
13. КАКО В ЦЕРКВИ МУЖУ И ЖЕНЕ МОЛИТИСЯ, ЧИСТОТА ХРАНИТИ И ВСЯКОГО ЗЛА НЕ ТВОРИТИ
А в церкви стояти на всякомъ п?нии со страхомъ и с молчаниемъ молитися. А дома всегда павечерница и полунощница, и часы п?ти. А кто прибавит правила своего ради спасения, ино то на его воли, ино боле мзда от Бога. А женамъ ходити к церкви Божии какъ въм?стимо на произволение по сов?ту с мужемъ, а в ц?рькви ни с к?мъ не б?седовати, с молчаниемъ и послуша стояти, никуда не обзираяся, ни на стену не прикланятися, ни к столпу, ни с посохомъ не стояти, ни с ноги на ногу не преступати, руц? согб?ни к персемъ крестообразно, твердо и непоколебимо молитися со страхом и треп?томъ, и со воздыханиемъ, и со слезами, и до отп?ния из церкви не исходити, а приити к началу. А неделя и празники Господския и среду, и пятокъ, и святый постъ, и Богородиченъ в чистот? пребывати, а от обьядения и пияньства, и от пустошныхъ бес?д и см?хотворения неподобнаго вс?гда беречися, и от татбы, и от блуда, и лжи, и клеветы, и зависти, и всякаго неправеднаго собрания, и ростовъ, и корчмы, и мыта, и перевозовъ, и мостовщинъ, и всякаго лукавъства не любити и не гн?ватися ни на кого. Ранного пития и ядения и позного посл? п?ния отнюд не творити, есть бы и пить в славу Божию, и в подобно время- малымъ д?темъ и работнымъ по разсужению мужа и жены кормити их. Или не в?сте, яко неправедницы царствия Божия не насл?дят,[15] якоже апостолъ Павелъ рече: «Аще некий братъ именуемъ или блудникъ, или лихоимецъ, или идолослужитель, или ругатель, или пьяница, или хищник — с таковыми ни ясти, ни пити». И паки рече: «Ни идолослужители, ни прелюбод?й, ни сквернителя, ни малакия, ни мужеложницы, ни лихоимцы, ни татие, ни пьяницы, ни досадителе, ни хищницы царствия Божия не наследят», но достоитъ от всякаго зла блюстися всякому християнину.
14. КАКО ЧТИТИ Д?ТЕМЪ ОТЦОВЪ СВОИХЪ ДУХОВНЫХЪ И ПОВИНОВАТИСЯ ИМЪ:
Подобаетъ в?дати се, како чтити д?темъ отцевъ своихъ духовных, изыскати отца духовнаго добра, боголюбива и благоразумна, и разсудителна, а не потаковъника пьяницу, ни сребролюбива, ни гн?влива. Такова подобает чтити и повиноватися ему во вс?мъ и каятися пред нимъ со слезами, испов?дати гр?хи своя не стыдно и безсрамно, и запов?ди его хранити. А призывати его к себ? в домъ часто и изв?щатися всегда во всякой совести,[16] и наказание его с любовию приимати, и послушати его во вс?мъ и чтити его. И беите челомъ пред нимъ ниско: онъ учитель нашь и наставникъ, и им?ите его со страхом и любовию к нему приходити и приношение ему давайте от своихъ трудовъ по силе- и сов?товати с нимъ часто о житии полезномъ, и востязатися от гр?ховъ своихъ, и како учити и любити мужу жена своя и чада, а жене мужа своего слушати и спрашиватися по вся дни. А изв?щатися о гр?сехъ своих всегда пред отцемъ духовнымъ и обнажати гр?хи своя вся, и покарятися пред нимъ во вс?мъ: тии бо бдят о душахъ наших, и отв?тъ дадутъ о нас в день Страшнаго суда. А не поносити их, ни осужати, ни укоряти, а о комъ учнутъ печаловатися, ино его слушати, и виноватаго пожаловати, по вине смотря, с нимъ же разсудя.
15. КАКО Д?ТЕЙ СВОИХЪ ВОСПИТАТИ,[17] ВО ВСЯКОМЪ НАКАЗАНИИ И СТРАС? БОЖИИ
А пошлетъ Богъ у кого д?ти — сынове или дщери, ино им?ти попечение отцу и матери о чадех своих, снабдити их и воспитати в добре наказании, и учити страху Божию и в?жству, и всякому благочинию, и, по врем?ни и д?темъ смотря и по возрасту, учити рукод?лию матери дщери, а отцу сынове, кто чево достоинъ, каковъ кому просугъ Богъ дастъ- любити ихъ и беречи, и страхомъ спасати, уча и наказуя и, разсужая, раны возлогати. Наказуй д?ти во юности[18] — покоитъ тя на старость твою. И хранити и блюсти о чистот? телесней и от всякаго гр?ха отцемъ чадъ своих, якоже з?ницу ока и яко своя душа. Аще что д?ти согр?шаютъ отцовымъ и матернимъ небрежениемъ, имъ о т?хъ гр?сехъ отв?тъ дати в день Страшнаго суда. А д?ти, аще не брегомы будутъ в ненаказании отцовъ и матерей, аще что согр?шатъ или что сотворят, и отцемъ и матеремъ з д?тми от Бога гр?х, и отъ людей укоръ и посм?хъ, а дому тщета, а себ? скорбь и убытокъ, а отъ судей продажа и соромота. Аще у богобоязнивых родителей и у разумныхъ и благоразсудныхъ чада воспитани в страс? Божии, и в добре наказании, и в благоразсудномъ учении всякому разуму и в?штву, и промыслу, и рукод?лию, — и т? чада с родители своими бываютъ отъ Бога помиловани, а отъ освященнаго чину благословены, а отъ добрых людей хвалими, а в совершене возраст? добрые люди с радостию и зъ благодарениемъ женятъ сыновъ своихъ по своей в?рст?, по суду Божию, а дщери за ихъ д?ти замужь выдаютъ. А аще отъ таковых которое чадо Богъ возметъ в покаянии и съ причастиемъ, то отъ родителю безскв?рная жертва к Богу приносится, и в в?чныя кровы вселяются, а им?ютъ дерзновение у Бога милости просити и оставления гр?ховъ и о родителехъ своихъ.
16. КАКО ЧАДЪ ВОСПИТАТИ, С НАД?ЛКОМЪ ЗАМУЖЬ ВЫДАТИ
А у кого дочь родится, ино разсудны люди от всякаго приплода на дочерь откладывают: на ее имя или животинку ростятъ с приплодомъ, а у полотенъ, и у вусчинъ, и у ширинокъ, и у вубрусовъ, и рубашекъ по вся годы ей в пришенной сундукъ кладутъ и платье, и саженье, и монисто, и святость, и суды оловяные и меденые, и деревяные- прибавливати непомношку всегда, а не вдруг, себе не в досаду, и всево будетъ полно. Ино дочери растутъ, а страху Божию и в?шътву учатся, а приданое с ними вдругъ прибывает, и какъ замужь зговорятъ — ино вс? готово. А толко ранее хто о д?техъ не смышляетъ, да какъ замужь давать, и въ ту пору вс? покупать, ино скорая женитва видомая работа- а по судбамъ Божиимъ толко та дочь преставится, ино ее над?лкомъ поминают по еи души сорокоустъ и милостыню ис того дают. А толко иные дочери есть, тако ж о них промышляти.
17. КАКО Д?ТИ УЧИТИ И СТРАХОМЪ СПАСАТИ
Казни сына своего отъ юности его и покоитъ тя на старость твою и дастъ красоту души твоей- и не ослабляи, бия младенца- аще бо жезломъ биеши его, не умретъ, но здравие будетъ, ты бо бия его по телу, а душу его избавляеши от смерти. Дщерь ли имаши, положи на них грозу свою, соблюдеши я отъ телесных- да не посрамиши лица своего, да в послушании ходит, да не свою волю приимеши и в неразумии прокудит д?вство свое, и сотворится знаемъ твоимъ в посм?хъ, и посрамят тя пред множествомъ народа. Аще бо отдаси дщерь свою бес порока, то яко велико д?ло совершиши и посреди собора похвалишися, при концы не постонеши на ню. Любя же сына своего, учащай ему раны, да последи о немъ возвеселишися, казни сына своего измлада и порадуешися о немъ в мужеств?, и посреди злых похвалишися, и зависть приимутъ враги твоя. Воспитай д?тище с прещениемъ, и обрящеши о немъ покой и благословение- не см?йся к нему, игры творя:[19] в мале бо ся ослабиши — в велиц? поболиши, скорбя, и после же яко оскомины твориши души твоей. И не дажъ ему власти во юности, но сокруши ему ребра, донележе растетъ, и, ожесточавъ, не повинет ти ся и будет ти досажение и болезнь души, и тщета домови, погибель имению и укоризна отъ сус?дъ, и посм?хъ пред враги, пред властию платежь и досада зла.
18. КАКО Д?ТЕМЪ ОТЦА И МАТИ ЛЮБИТИ И БЕРЕЧИ[20] И ПОВИНОВАТИСЯ ИМЪ И ПОКОИТИ ИХ ВО ВСЕМЪ
Чада, послушайте запов?ди Господни, любите отца своего и матерь свою, и послушайте их, и повинуйтеся имъ по Боз? во всемъ, и старость ихъ чтите, и немощь ихъ и скорбь всякую от всея душа понесите на своей выи, и благо вамъ будетъ, и долгол?тны будете на земли, симъ очистите гр?хи своя и от Бога помиловани будете, и прославитеся от челов?къ, и домъ его будетъ благослов?нъ в в?ки, и насьледит сыны сыновъ твоих, и досьтигн?тъ старости маститы, во всякомъ благод?ньств? дни своя препровожают. Аще ли кто злословитъ или оскорбляетъ родителя своя или кленетъ, или лаетъ, сий пред Богомъ гр?шенъ, отъ народа проклятъ- аще кто биетъ отца и матерь — отъ церкви и отъ всякия святыни да отлучится, и лютою смертию и градскою казнью да умрет,[21] писано бо есть: «Отча клятва иссушит, а матерня искоренитъ». Сынъ или дщерь, не послушьливы отцу или матери, в пагубу имъ буд?тъ, и не поживутъ дней своихъ, иже прогн?вают отца и досажаютъ матери. Мнится не согр?шяя к Богу, и есть поганого гор?е, и об?щникъ есть нечестивымъ, о них же пророкъ Исаия рече: «Возмется нечестивый, да не видит славы Господня».[22] Сихъ нечестивыи именова, иже бесчествуют родителя своя и паки насмехающагося отцу и укаряюща старость матерню, да ськлюютъ их вранов? и сн?дят орли! Честь же творяй отцу и матери, и повинующеся имъ по Боз? во вс?мъ, возвеселитися имутъ о чадех своихъ, и в день печали избавит их Господь Богь, и молитву ихъ услышит, егоже просят, подастъ имъ вся благая- покояй матерь свою волю Божию творит и угожаяй отцу во благихъ поживет. Вы же, чада, д?ломъ и словомъ угожайте родителемъ своимъ во всякомъ блаз? сов?те, да благословени будете отъ нихъ: отчее благословение домъ утвердит, и матерня молитва отъ напасти избавит. Аще ли оскуд?ют разумомъ в старости отецъ или мать, не бесчествуйте ихъ, не укаряйте, да от своихъ чадъ почтени будете, не забывайте труда матерня и отцова, яже о васъ болезноваша и печални быша, покойте старость ихъ и о них белезнуйте, якоже они о вас. Не глаголи много: «Сотворих имъ добра од?яниемъ и пищею, и всякими потребами», но ни си свободи, симъ не можеши бо ею родити и тако ею болети, яко она о теб?- тем же со страхомъ рабол?пъно служити имъ, да и сами отъ Бога мзду приимете и жизнь в?чную насл?дите, яко свершители запов?ди его.
19. КАКО ВСЯКОМУ ЧЕЛОВ?КУ РУКОД?ЛЬНИЧАТИ И ВСЯКОЕ Д?ЛО Д?ЛАТИ БЛАГОСЛОВЯСЯ
В домовитомъ обиход? и везд? всякому человеку, государю или государыни, или сыну или дщ?ри, или служке мужеска полу и женьска, и стару и малу всякое д?ло начати или рукод?льничати: или ести, или пити, или ества варити, или печи што и всякие приспехи д?лати, и всякое рукоделие, и всякое мастерьство, и, устроивъ собя, очистивъ от всякия скверны и руки умывъ чисто, преже святымъ покланятися трижды въ землю, а по нужи или до пояса, кто ум?етъ достойно проговорити да, благославясь у настоящаго, да молитву Исусову проговоря да перекрестяся, молвя: «Господи благослови, отче», — тоже начати всякое д?ло, ино тому Божия милость посп?шесътвуетъ, аггели невидимо помогают, а б?си отб?гнут, и то д?ло Богу в честь, а души на пользу. И ести, и пити зъ благодарениемъ, ино сладъко, а што впрокъ зд?лано, ино мило, а д?лати с молитвою и з доброю б?седою, или с молчаниемъ, а д?лаючи што ни буть, начнется слово празное или хулное, или с роптаниемъ, или см?хи, или кощуны, или скверныя и блудныя речи — от такова д?ла и от таковыя бес?ды Божия милость отступитъ, аггели отидутъ скорбни, и возрадуются нечестивии д?мони, видя волю свою сод?вающу безумнии християне- и приступятъ ту лукавии, влагающе в мысль всякую злобу и всякую вражду и ненависть, и подвизают помыслы на блудъ и на гн?въ и на всякие кощуны и сквернословие,[23] и на всякое зло ино, — то уже д?ло, ества или питие не споро, и всякое мастерство и всякое рукод?лие не о Боз? свершается, Богу на гн?въ, а людемъ не благословленое не потребно и не мило, и не прочно, а ества и питие не укусна и не сладка, только врагу и его слугамъ угодно и сладко, и радостно. А къто въ естве и в питии, и во всякомъ рукод?лии не чисто стряпает, и во всякомъ мастерьств? што украдетъ или прилжет, или божитца на криве: не толко зд?лано или не в толке стало, а онъ лжетъ, — и т? вс? д?ла не угодны Богу, б?си написуютъ, и в томъ во вс?мъ человеку истязану быти в день Страшнаго суда.
20. ПОХВАЛА ЖЕНАМЪ[24]
Аще даруетъ Богъ жену добру, дражайши есть камени многоц?ннаго, таковая от добры корысти не лишится, д?лаетъ мужу своему все благожитие. Обр?тши волну и ленъ, сотвори благопотребно рукама своима, бысть яко корабль куплю д?ющи: издалече збираетъ в себ? богатество и востает из нощи, и дастъ брашно дому и д?ло рабынямъ, от плода руку своею насадит тяжание много- препоясавъше кр?пко чресла своя, утвердит мышца своя на д?ло и чада своя поучаетъ, тако же и рабъ, и не угасаетъ св?тилникъ ея всю нощь: руц? свои простирает на полезная, лакти же своя утвержает на вретено, милость же простирает убогу, плод же подаетъ нищим, — не печется о дому мужь ея: многоразлична од?яния преукрашена сотвори мужу своему и с?бе, и чадомъ, и домочадцемъ своимъ. Всегда же мужь бысть в соньмищи с вельможи и сядет знаемымъ вельми честенъ бысть, и благоразумно бес?дова разум?етъ, яко добро д?лати, никто же без труда в?нчанъ будетъ. Жены ради добры блаженъ мужь, и число днии его сугубо, жена добра веселит мужа своего и л?та его исполнит миромъ, жена добра часть блага в части боящихся Господа да будет, жена бо мужа своего честн? творяще: первие Божию запов?дь сохранивъ, благословена будет, а второе отъ человекъ хвалима есть. Жена добра и страдолюбива и молчалива венецъ есть мужеви своему, обр?те мужь жену свою добру износитъ благая из дому своего: блаженъ есть таковыя жены мужь, и л?та своя исполняют во блаз? мир?- о добр? жене хвала мужу и честь.
21. НАКАЗЪ МУЖУ И ЖЕН?, И ЛЮДЕМ, И Д?ТЕМЪ, КАКО Л?ПО БЫТИ ИМЪ
Да самому себ? государю и жену, и д?тей, и домочадцов своихъ учити не красти, не блясти, не солгати, не оклеветати, не завид?ти, не обидети, не клепати, чюжаго не пр?тися, не осужатися, не бражничати, не просм?ивати, не помнити зла, не гн?ватися ни на кого, к большимъ быти послушны и покорну, к средънимъ любовну, к меншим и убогимъ прив?тну и милостиву, со всякимъ управа без волокиты, ноипаче наимита наимомъ не изобид?ти, а всякая обида со благодарениемъ терп?ти Бога ради: и поносъ, и укоризна, аще по д?ломъ поносятъ и укаряютъ, сие с любовию приимати, и от таковаго безумия отвращатися, а противъ не мстити. Аще в чемъ не повиненъ, за сие от Бога мзду приимеши. А домочатц?въ своихъ учи страху Божию и всякой доброд?тели, и самъ тая же твори, вкуп? от Бога обрящете милость. Аще ли небрежениемъ и нерад?ниемъ самъ или жена мужнимъ ненаказанием согр?шит или что злое сотворитъ, и вси домочадцы, мужи и жены, и д?ти господаревым ненаказаниемъ каковъ гр?х или что зло сотворят, или брань, или татбу, или блудъ, вс? въкуп? по д?ломъ своимъ приимутъ: зло сотворшии — муку в?чную, а добро сотворшии, Богоу угодно поживше, — жизнь в?чную наследят в царствии небеснемъ.
22. КАКОВЫ ЛЮДИ ДЕРЬЖАТЬ[25] И КАКЪ О НИХ ПРОМЫШЛЯТИ ВО ВСЯКОМЪ УЧЕНИИ И В БОЖЕСТВЕНЫХ ЗАПОВЕД?Й, И В ДОМОВНОМЪ СТРОЕНИИ
А людей у собя добрых дворовыхъ держати, чтобы были рукоделны, кто чему достоинъ и какому рукод?лию ученъ, не воръ бы, не бражник, не зерьщикъ, не тать, не разбойникъ, не блудникъ, не чарод?й, не корчмитъ, не оманьщикъ- всякой бы человекъ у доброго государя наученъ страху Божию и в?жьству, и смиренью, и всякимъ доброд?телемъ, доброму промыслу, не солгалъ, ни розбилъ, никово бы не обиделъ, сыт бы был государевымъ жалованьемъ да од?нъ, или своимъ рукод?лиемъ- а чемъ государь пожалует: платьемъ или лошедь и всяким нарядцомъ, или пашенькою, или кокою торговлею, а и сам что замыслитъ своими труды, — ино лучшее платенко верьхнее и нижнее, и рубашка, и сапогь блюсти по праздникомъ и при добрых людех в ведро, а всегды было бы чистенко и не изваляно, и не изгрязнено, и не излито, и не измочено, и не измято. А которой человекъ глуп и грубъ и нев?жда, и небреженъ, а и есть у нево платенко, государьско жалованье или своими труды зд?лано, да беречи не ум?ет, ино государю или кому приказано у таких нечювьсьтвениковъ платье берегутъ у собя лучшее, дадутъ, коли во время над?ть да, опять снемше, у собя блюдутъ. А всемъ дворовымъ людемъ наказъ: всегда што д?лают в ветшаном платье, а какъ пред государемъ и при людех — въ чистомъ во вседневномъ платейцы, а в празники и при добрых людехъ или с государемъ или съ государынею где быти, ино в лучшемъ платьи- а беречи от грязи и от дожжа, и от снегу, и пришед да снявъ платейце, высушить да вымять, и вытерьть, и выпахать хорошенько, укласть и упрятать гд? то живет, — ино и себ? мило, и от людей чесно, и государю споро, и слушкам прочно, и всегда внов?. А люди бъ были во чти и в гроз?, и во всякомъ дозор?, промеж бы собя не кралися, чюжево бы отнюдь не хот?ли никоими д?лы, а государьского бы берегли все за одинъ, а государю бы и государыни не лгали и не клеветали ни на кого ни в чемъ, а государи бы темъ не потакали, обыскивали бы прямо ставя с очей на очи, дурному бы не попущали, а доброго бы жаловали, ино всякъ добру ревнуетъ и государьское жалованья хочет выслужить правдою и прямою своею службою, и государьскимъ наказом и добрымъ наукомъ в?къ живетъ и душу спасетъ, и государю служит, и Богу угодит. Да наипаче указывати, которымъ вм?стно к церкви Божии всегда ходити и по праздникомъ или во дворе п?тья слушати, и особъ наедине молитися, чистота телесная хранити от всякаго блуда, и пьяньства, и лакомъства, и от безвременного пития и ествы, и обьядения, и пияньства воздержатися, и отцовъ бы духовных и з женами своими им?ти, и на покаяния приходили, а женатые с своими женами законно бы жили по духовнаго отца наказанию, от женъ бы своих не блудили, а жены от мужей- да чему самъ от государя наученъ, тово бы и жены наказывали, всякому страху Божию и в?жству, и государыни бы слушали и повиновалася во всемъ, и своими труды и рукодельемъ выслуживала, а не крала бы и не лгала, и не бляла, и не бражничала, и з дурными речми к государыни не приходила, и волхвовъ, и с кореньемъ, и з зельемъ, кто т?мъ промышляетъ, с т?ми бы отнюдь не зналася и государемъ бы про таких людей не сказывали, то бо суть слуги б?совския. Служили бы государемъ своимъ в?рою и правдою, и добрыми д?лы, и праведными труды, а государи бы и государыни людей своих, мужей и женъ, и робят, и всяких слугъ жаловали, и кормили, и поили, и од?вали, и въ тепле бы жили и во всякомъ покои, и в благоденьстве всегда, и государи бы себя и свою душу и домъ свой добре строивъ, и домочадцовъ безо всякия скорби, тоже нищих и странных и убогих вдовицъ и сирот покоити достойно от своих праведных трудовъ и к церквамъ Божиимъ и церковникомъ, и в монастыри проносити милостыня, и к себ? в домы своя призывати, ино то и Богу приятно, и души полезно- а отнюдъ бы не вмещалося в домъ ни от насилия, ни от грабления, ни от всякого мшелоимъсътва, ни от посулу, ни от поклепу, ни от резоимъства, ни от ябедничества, ни от крива суда, — аще от сего зла Богъ соблюдетъ, тотъ домъ будетъ благословенъ отнын? и до века.