IPSISSIMUS
Administrator
Регистрация:19 Апр 2013
Сообщения:39.263
Реакции:1.397
Баллы:113
Рече Патрекий списатель:[1] «Господи направи тя, царю благов?рный, и укр?пи тя хранити законъ и съблюсти народ и в?щи главизнъ сихъ! Се рабъ твой приступилъ к запов?ди твоей о списании книги сея, нарицаема “Тайная Тайных”, сложенаа философомъ великим и преподобным Аристотелис ученику своему — царю великому Александру, сыну Нектанавову, нарицаему Рогатымъ».[2] А сей времени стараго своего немощенъ сый ходити с ним по войнам. Царь же Александръ поставилъ его правителемь правомудриа его ради и премудрости божественыа, и сего ради приличенъ есть въ пророкы непосланныа и законоучителеве. Обр?тено же въ книгах еллиньских, иже Господь рече му: «Близь еси нарещися аггелом, нежели нарещися мудрым в премудростех безчисленыхъ». И разнятся мнози о смерти его: иные рекут, иже възнесен бысть по чину Илиину на колесницах,[3] друзии же рекут, иже умерлъ по обычаю всея земли. Поставилъ Александра благодумиемь своимъ, иже влад?л всею вселеною, прешед вдоль же и поперекъ- и приступиша к послушеньству его вси арапове и фрягове.[4]
Александръ же не преступилъ запов?ди его, а нев?домаа пыталъ епистолию своею: «В?дай, учителю преподобный и правителю в?рный, иже добылъ есми землю Перскую, и обр?тох люди велми мудры, но влад?ютъ государемъ своимъ. Но боюся их царства ради. А приводит ми мысль моя побити вс?х, и пытаю рады твоея[5] о семь».
Отписалъ же есмо: «Александре, аще приводит мысль твоя побити и вс?х, а может ти ся то стати царства ради, но не можеши побити землю ихъ, ни переменити в?тръ их и воду их. Но л?п?и сего царствуй над ними, чествуя их под доброт? их, зань же уставнаа доброта пробавит царство, а лютование супостатно сему. Не есть бо истинно купление купити животы, иже по сему отб?гают рабы и рабыни- но истинно купление ти купити душу, зань же по них идуть животы. А ближе ти купити сладостию своею свободных а на векы в?чныа, нижели неволных за сребро свое а не в?чно. А в?дай, Александре: иже народ возмогут ли рещи, могуть и учинити. А про то отв?ди слово, да отидет д?ло». А запов?дию сею преступили персове к послушенству Александрову.[6]
Рече Патрикей: «Не оставих жадного храму философьского, не расмотревъ его, а ни жадного фарисея,[7] не говоривши с ними о неведомых своих. По сем же приидох ко храму Солнечному, устроенъ великим Ромасом,[8] в нем же обретох фарисея мудраго и переидох его мудростью, иже дал ми чести книги храма сего. Но там обретох книгу сию, писану златом. И пристах к ней перекладати ея изь языка греческа н-арапьскый любви ради государя своего».
Рек Аристотель: «Видех листъ сей честнаго, и любимаго, и мудрого царя, Александра справедливаго. Господь милосердием своим направи тя на истину, да избави тя ереси плотьския, им же достанеши исполнения дущевного и телесного. Но что пишешь ми исперва, жалуючи вельми о разлучении нашем, иже н?т м?не у поседении твоем, а просишь мя, дабых ти написал по ряду, дабы было со всим делом твоим яко веси и мера, дабы се было тоб? на мое место. Но мню, иже ведаешь, иже что есми не подле теб?, не того д?ля абых то тоб? ненавид?лъ, но про то же не могу старости моея ради. Ведаю же — хотение твое не местится в живыя, а о всем подолгу мертвых. Но толико повиненъ есми исполнити просьбу твою по достоянию, дабы не просилъ еси мене боле сего. Зан же дал ти Богь мудрость и благодарилъ тя духом радным и храбрым, сего ради смотри много веленью моему, да достанешь потребъ своих. Но воистинну знаменовахом тайны разверзениемъ печат?й, притчами, дабы не впала книга наша сия в руку недостойных, да внегда изведають то, что им Богь не судилъ в?дати. Но бых я то разорилъ зав?т того, хто же мне тое отокрыл. А тако же тя заприсягаю, и яко и мене заприсягали о сию в?щь. А хто, уведавъ сию вещь тайную, открыеть недостойным, ущепень есть сего св?та и оного. Господи силам, уховай нас от сего, аминь.
По сем поминаю ти напред всего, чим коли есми тебе тешивал, иже не убечи жадному царю 2 вещь:[9] 1 — кр?пость душевную, и не исповесться ему сей, но обема. Зан же, свед сия, и крепится государь рабу, а изм?ною сих изьсилееть рабъ государя. Но искажю ти, чим собе ты обе речи изведешь. Ино извод сему 2 вещы: 1 — нутреняя, 2 — наверхнея. Наверхнея же — имения, оно же подпора т?лу человеческому прив?зати душю водейством, ею же приставають к тоб? народ, видячи справедливость и милосердие до себе. Нутреняя же — миловати и чествовати каждого мудрого шляхетного, иже их Господь знаменовалъ милосердием своим, открывая имъ тайницы свои. А не будешь ли мил сим написанным — не будешь милъ ничим иным. А про то жь даю ти тайну сию, иже исперва мышленыя мнится яко бы накозание, а нутрь ея — исполнение царское. Господи, помози руце твои чествовати премудрость и превозносити мудрых, аминь».
КНИГА СИЯ ОСМЪ ГЛАВИЗЕНЬ:
1. У колку члонковъ обычай царский.
2. Которыми обычаи вести ся ему пред народомъ, чтобы вложили надею свою в него, хваля житие его.
3. Которым обычаем водити ему шляхотных народи.
4. В которой мере учити ему правителя государьству своему, а через него вси свои урядники.
5. О грядущих на путь, о потребных его, и о посланных от него, и о поведених в посольств? своем.
6. О пов?дании воином и гетманом.
7. О поведании воевном, имети того часу мысль особную: и како раставляти полкы, и стеречися, часы пригодные сему и время годное выходити на то, и с ким ся бити или с ким ся не бити, и о премудрости парсунной, и како подобаеть водити животъ, дабы захованъ въ здравьи.
8. О камени, и зелияхъ, и животинах, их же подобаеть царю имети а без того ни изведеть себе ничего доброго, а ни заховаеть свой живот во здравии, а ни усидеет во царствии своем. И ся главизна последняя, яко бы исполнение поведанию царскому.
ГЛАВИЗНА 1. ИМАТЬ ВРАТА ЧЕТВЕРА: 1. О ЩЕДРОСТИ- 2. О ХРАБРОСТИ- 3. О МИЛОСЕРДИИ- 4. О ДОБРЕ И ЗЛЕ
Врата 1-е.[10] Царь щедръ собе и людем- или скупъ собе и людемъ- царь щедръ соб?, а скупъ людем- или скупъ соб?, а щедръ людем. Рекут же римляни: «Нету ганбы царю, бывшю скупу до себе, а щедръ до людей». Рекут же персове: «Иже царь щедрый до себе и до людей, сей есть исполненъ чином своим», а сознавають вси. И иже щедръ до соб?, а скупъ до людей — и се есть ганба и шкода царству. А о четвертой не пытай: подобаеть убо нам неходя исполнити вещь сию. Но преж исказати, что то щедрость.
Александръ, в?дай, иже скупый добрым человеком не можеть быти а ни законным, а ни тако же стравца остати вечне при своей чти. А всякий обычай — сереина их выбрана исполнению, оба конца не годна суть- а о всем царству подобаеть мерьность, а без него не пробавится. Смышление же о щедрости трудно есть, а о скупости легко есть. Щедрость истинная, дабы давалъ по часу потребу, и достойному, по сил?, иначеже есть щедрость на первый конець. Стравца подобенъ есть некоему, лиющю воду слану в море или да помогати врагу своему до себе. Щедрый поспешень есть во всих делех своих, а не тот, который скарбь царский теряеть, даваа, не смотря последняя своя. А скупость же вселично слава злая, не пристойная государьству. Аще бы се побачил на себе царь некий, но подал бы царство свое некоему слуз? своему надежному, а сам бы в?далъ о в?нци и престол?.
Александре, реку ти, иже всякъ царь, что даетъ не по соб?, разрушаетъ собе. А хто накладаетъ на свое царство бремя не по сил?, сей погубит и погибнет. Зань же одеръжание щедрости — коли не посягнет за чюжее. Тако вид?х слово великаго Ромаса, иже рекъ: «Исполнение царю, и закону его, и доброму его, коли не посягнет за чюжее».
Александре, в?дай, иже ничемь не оскуд?ло царьство навышьшее и старое,[11] ниже много давали, а мало клали, но посягли на народское, и разсыпали ихъ — а симь погибло и досел?. Се есть прирожено въ обычай — иже им?нием пробавится душа живаа. Оно же яко часть от нея, всячьство убо съставится частми своими. Истиннаа щедрость такеже, дабы оставлялъ захот?ниа неподобныи, а не доискивал бы ся тайниць тщеславных, а не выкоривал бы, давь кому, яко же съ оружиемъ. Полному преподобнаго приими наказание, и чествовати честнаго и примолвити, и с?д?ние смиренаго, а небрещи о над?жи неразумнаго.
Александре, много часовъ глаголах ти- всели слово се въ душю твою, да будеши безпечаленъ. Аще бых ти не реклъ толико се, досыти бы еси моглъ им?ти на семь о пов?лении[12] жит?йскомь и духовномь. В?дай, иже умъ — то есть верхъ всякому смыслу, им же спасется душа и изъяснится тайна, и отдалишь врагы жит?йскиа и духовныя, приближишь же любимых. Он же похвалимь корень и основание твердости всемъ хотящимъ. А начало ему приступати к розмышлению.[13] Приступивый же к нему посредин? — блаженъ есть, а в конець убо посл?дний — Богу супостатенъ есть. Сему бо размышл?ние пытаниемь есть. А государьство не обретается собою, но размышл?ниемь- а про то же[14] верхъ властельства умова — размышл?ние. А государство ражаетъ любовь к размышл?нию. Да аще будут искати размышл?ние в концы посл?днем, родитъ ревнование, а ревность ражаетъ ложь, а ложь ражает нев?жество, оно же давание. А се же родит ненависть, а ненависть родитъ несправедливость, а то родит неволю, а неволя родит враждование, а се родить прю, а пря родит войну, а война преступит законъ и оскудит вселеную. А симъ прем?нится прирожение, да родится оно злое же н?товство погибелию доброго, оно же естьство, зане же зло, не идетъ с небеси толико по д?йству нашему.[15] Да еще же переможет разумъ спирание, родится из него в?рность, а се родит см?рение, а из сего родится гроза, а из грозы справедливость, а се из сего съединачение, а се родить честь, а честь родит пристатие, а пристатие родит кладение живота подл? живота, а симь усил?ет царьство и законъ, и наполняется съкровища истинны. И се изъяснится — искати господьства посредине блажено и благословено есть.
Александре, брежися велми попустити скотство над владычествомь, да возвеселишь тлимое над в?чнымъ, хота за т?мь, что ся хощет, — а то гр?х превеликий.
ГЛАВИЗНА 2. КОТОРЫМИ ОБЫЧАИ В?СТИ СЯ ЦАРЮ, КОТОРЫМИ ОБЫЧАИ В?СТИ СЯ ЕМУ ПРЕД НАРОДОМЪ И СЛУГАМИ И ЧЕМ ЖЕ ВЪОСОБИТ СЯ ОТ НИХ. ЗАНЕ ЖЕ, КОГДА БУДЕТЪ ИМ?ТИ МУДРОСТЬ ОСОБНУЮ И СМЫСЛЪ ХЫТРЫЙ, И ПРИСТАНУТ К НЕМУ И ПОЛОЖАТ НАД?ЖУ СВОЮ НА НЕГО
Александре, всякий царь покаряетъ царство свое истин? закона своего, достоить[16] ему царствовати- а который покаряеть закон царства ради, побиеть его законъ. Азъ же реку тоб?, яко же рекли преподобнии, их же насл?дуем, иже народ ропщут на Бога, не в?даа м?ры д?ломъ своимъ — а онъ что виненъ? — зане же пов?дениемь непом?рным выходят ис-воеа планиты. А про то ж реку, дабы еси им?лъ м?ру и вагу д?ломъ своимъ, а чествовал бы еси вси в?тви закона своего. А не отпускай ничего запов?де закона, дабы вид?лъ весь народ в?рование твое. А о всемь иже бы еси в?рилъ присеръдн?, зане же увидят ли, иже мысль твоя не единака с д?ли твоими, не похвалят житиа твоего. А про то же не опускайся ни единыа р?чи законныи, хотя бы еси на то наложил добытку много. А т?мь будешь любъ Богу и слугамъ своимъ.
Александре, в?дай, иже ни зведешь соб? того нижели величаа, повышаа учителевъ законных и учителевъ судовых. Да буди честенъ смирениемь без гордости и пространенъ мыслию, досмотряй исполна, дав?дываючися конца, и буди милосердивъ. А не свершай гн?ва своего ниже думою боляръ своихъ, зане же симъ въимешь захот?ние свое, и усил?ет разум твой. А обыскавь путь правый, и чини без м?дл?ниа. А не буди бестуж лицемь и срамя люди. А носи порты, иже мило зр?ти на них, сими бо збудишь душю в соб?, а будеши знаменит в людех. И такоже подобает ти, дабы былъ еси слова чистаго и тихаго, а глас бы его тлъстъ, зань же тлъстина гласа его страшит народы и грозно имъ. Про то же мало бы говорилъ т?мъ гласом толъстымъ, но ли к потреб? великой, да уложат в него народ над?жду свою.
Такоже мало бы с?д?лъ со вс?ми слугами, по опщиньству разговариваючи и дворячи, да не бы вид?лся легокъ въ очию их, а о всем не годится с черьнью. Якоже рекут инд?яне: «Когда указуется царь народу за плохо, малит честь свою и безчествуетъ д?ла своя». А про то же не указал бы ся имъ нижели изр?дка, въ время воевное или съ сооруженными да в праздникъ великий на году единова. А тогда бы указался народу всему, и стал бы пред ними н?которой р?чникъ от думець его, наученый закону и мудрости, и реклъ бы имъ, иже государь мой такъ глаголет: «Благодарю Бога, иже есте приступили к послушеньству моему. И азъ вамъ об?щаюся такоже стояти при вас животом своим и им?ниемъ отца своего. А молю вас над т?мь, дабы есте были покорни закону, и сл?довали правдивость, и понижали похл?бъство.[17] А естли то сами не можете, скажите мн?, и азъ допомогу по сил? своей. А которая вам тягость от мене видится, спов?дайте мн?: рад язъ хочю полегчити. Ибо не хочю службы вашея с плачемъ, но с радостию, яко же есми повиненъ[18] величати доброд?евъ а убивати злод?евъ, зань же симь нарицаюся слуга Божий и его меченосець. А который чюется пр?ступивъ пред мною, покайся от с?х м?стъ, и азъ его прииму по пръвому- а стар?йшаго мол?ние исполню. А хочю терп?ти с вами зло и добро в той м?р?». А симь възвеселятся мужеве, и разговорят с женами и с д?тми своими о семъ, да възрастят младенець своих за любовь твою, и жена н?коими д?лы научит сына своего любви твоей. А о с?мъ положат главы своя за т?бе, да отстоишься государемь в?рнымъ, ты и д?ти твои памятию любв? оной.
Александре, не прем?няй обычаа земьскаго людскых словъ ради, а над вс?мь своего обычая. Да буди прил?женъ думати, а сяк бы полегчити всякы дани и мыта гостемь своимь, зан же аще ся уймешь непотребнаго, достанешь потребнаго повышение, и богатьство царево земли его пространячи народу, не стискаючи их. А хотя бы еси им?лъ полны съкровища злата, а не будешь ли им?ти славы добрыа от народа, то все ни за что. А славою доброю полнишь землю свою вс?ми землями, зань же вси р?чи драгии изъ своихъ земль повезуть въ твою, да наполнится народ вс?х потр?бных своих. А симь будут ти покорни, и въсхотят тя чюжии государевати над собою, зань же они холопиа справедливости. А симь поб?дишь вс?хъ неприателей своих. Яко же рече мудрый царю своему: «Аще бы намь Богъ нашь възрастилъ от земля вси потребы наши, не превратилъ сердца своего к намъ, се указалъ намъ, иже что възрастил от земля, то не насъ ради, но скота ради». А по то же отчайся малаго, оно же видится велико с первамышлениа, да достанешь малаго с первомышлениа многаго въ умозр?нии. А буди памятливъ и сладокъ приставающим к тоб? и не въсклоняйся къ обычаемь скотским или волчьим — урвати что обр?тши, искати не потерявьши. Се есть въистину не имущи милосердиа, хотя над т?мъ, с каго сможешь. Им?й милосердие, да не отдалишься от добьрыа славы своеа. А не вл?гай в похот?ние свое ?ствою, и питиемь, и мужьствомъ, и спаниемъ. Мужество бо свиньство есть,[19] а л?ность преступаеть славу св?та сего и онаго. Скотство бо погубляет душю, и зашкодит плоти, и убавит дней живота, и дасть женам влад?ти над собою.
Александре, не отпускай милостных друговъ своих, лепших столечниковъ своих. Чтобы еси потешался с ними ествою и питием, а не умноживай сего дабы се трижды или четырижды в году. По сем же достойно тоб? чествовати каждого тым, кто чего достоин, а садити кождого по достоянию, и ставити каждого в полъку по достоянию, и примовлятися им, и хвалити их пред ними о достоянию и заочне, и примиряти их, колко мога- зан же сим положится голова подле головы, и привитяжишь неприятели свои. Довати по достоянию портъ, да аще изъ своего плеча — се будеть даръ лепший и ласка ясн?йшая. А довай сребро, едином оделяй всих.
Особление же царское уменшати дворъки и смехи, зан же умножением смеховъ уменьшаеть грозу свою, а честь царская подлуг грозы его. И такоже бы водилися всякии, седящии во беседе его. А коли бы увиделъ некоего безъществующа их, вложилъ бы его в вину. А будет ли близъскых ко царю, подобаеть отдалити его от беседы царское, донде же увоимется легоглавье его. А будет ли делати се нароком, нечестуя царя или беседу его, подобаеть отдалити его удалением великим после казни. А будеть витяжь или воинъ изборный, достоинъ смерти. Якоже рекуть арапове:[20] «Н?сть бо меж тым, что царствуеть царь над людми или царствують люди над ним — кр?пость или слабость есть». Такоже Сакулевкуасу[21] главизна о той вещи: «Налепший царь подобенъ орлу, а около его все стервище, а напущи царь что подобенъ ко стерву, а около его орлы».
Александръ, не приступають к послушенству царскому, нижели четырма вещьми: 1. Кр?пяй законъ- 2. Любовъю твоею до них- 3. Пытанием- 5. Грозою. А унятием кривды от них изведши им вси четыри предреченных. А см?ют ли говорить о тобе лихо, смеють учинити- а про то же не дай о соб? говорити, да не даси и учинити. А иначе не отведешь дела их, нижели слово отведъ. А ведай, иже гроза умная влечется за справедливостью. Якоже рекуть фарисеи арапьскии:[22] «Подобаетъ царю облечи души слуг своих в грозу, нижели телеса в железа», зан же сим притяжит неприятели свои. Он бо есть подобенъ дождю, его посылаеть Богъ на жизнь земленым, и потреть корабли и порушаеть будование, и по нем снидуть молния, громы, и поплавить житья, и погубить люди и животину, и поставить футрун на мори, и умножится злости людемъ. А ужды не воимутся люди проснти его у Бога, им же пробавятся вся цветущая на потребу им и скоту их. И хвалять Бога за сие милосердие его, а недбають о некоторой лихоты, иже пригодятся им.
Зло и добро речется на четверо: 1. Добро вселично- 2. Лихо вселично- 3. Мало зла, а много добра- 4. Мало добра, а много зла. 1-е бо — н?сть никто, развеи Бога- 2-е бо — и не сотворено, и н?сть его- 3-е бо — добро его- 4-е — зло есть. Про то же д?лай д?ло свое, дабы мало зла, а много дабра.
Александръ, досмотри нищых града своего и дари их во прискорбный час их, да тии будут въ твой скорбный час пристанны. А сим съхранишъ закон свой и пробавишь царство свое. Александръ, умноживай скарбы житные подлуг людей своих в каждом городе. А что им поможеть мура каменная и зброя железная, не будет ли им поживления? И розм?рь вежи и град подлуг бояръ своих народа, а всегда въоружай грады свои яко бы во облажении. Да аще будеть время гладное, но сим пробавиши царство свое.
Вторник. Александръ, остерегайся в речех своих- дабы еси не говорилъ ни о ком ничого лихого, нижели пред тым, кому доверишь у своей чести. А зълюбуй всякому смиренному миръ и ласку свою, и повышай тых, которыи любять правду. Зан же по тому отступять нечестивыи злодеи, над?ющися помосты твоея на собе, да будуть творити, еже имаеши очи на делех их.
Александръ, наболши и то тоб? заказываю и много тя поучах в том, иже послушеством твоим накозанию исполняются в?щи твоя. А про то же уимайся проливати крови, зан же се есть вина, достойна Господеви, ведящему тайну, а ты будешь чинити подлуг рвения ока твоего. А про то стережися о сем велми. Рек Ромас великий: «Аще сотвореный и убиеть иного по образу своему и по подобию, закричать аггели превышнии пред Богом и рекут: “Рабъ твой тот и тот призываеть”. Аще же будеть забитие крови ради иных, отв?щаеть им Богь: “Раба убилъ, посему убит”. Аще же в зависти человеческыя ради или мысли лъживыя, отв?щаеть им Господь: “Кленуся престолом моим, иже не оставлю крови раба моего”. И не отступають аггели у каждо время молитвеное, донде же помстится кровъ его. Аще же умреть внезапу, в?дай, иже се вины ради оноя». Александръ, досыть тоб?, паче и всих винъ — долго седение нятцом твоим. И досмотряй о нереченном во книзе сей и о пов?дании земли своей — сие есть во книгах, сложеных о сем- и обрет?шь правило д?лом своим.
Александръ, землян[23] своих, кто что имаеть, досмотряй, а чим тоб? служить- изведаешь правосердие их до себе, и како терпить кождый тебе ради. Аще бо наложиши на мало многое — царству своему шкодить. А про то же обживали государи святии имения своя, дабы ведали, како накласти бремена своя на волости земляныи.
Александръ, не изведеши никакого полепшения соб? и земли своей, не имеючи образа ея[24] со всеми реками, и полями, и болоты, вдолжь и поперекъ ведая меру ея. И такоже кождому властителю своему, даючи власть, дай же ему образець ея, переписаных людей ея, да ти дасть ц?ло, каково взял. Аще которого сказил — дополнить собою, а вси суды свои переписуя, да положить перед тобою. Аще же будеть правъ, посади его на другий год- аще же сказил ти, полни шкоду свою. Сим бо уведешь и любовъ свою всих, любящих правду, и наполнишь землю свою народомъ и товаром.
Александръ, води ся з наменшим врагом своим, яко з наболшим. Да не будеть мал во очию твоих жадный человекъ, зан же будеть иногды бол?знь мала и будеть великою, иже трудно излечити ея. Александръ, стережися изменити присяги своея да искривити зав?тъ свой, зан же по сему наречешися благов?рный и законный. Да не буди се легко во очию твоих. А не простирай правици своея на слюбъ, нолны изведавши достаточно конець дела того. Александръ, ведаешь, иже одесную и олевую теб? духовныи, и все, что сотвориши и речеши, ув?даеть сотворитель твой. Александръ, а хто же тя нудить преступати, не дай ему- хотя бы еси принялъ много добра таимаго — не стоить за мало непорухомого. Ижь ти кленуся живым Богом, иже не оскуде злость Ниневгии[25] толко за кривую присягу. Александръ, не бойся вещи минувших, или кровавых, или властных, зан же есть обычай женьскый и легкоумный. Но указуй тым ласку свою и привчай лицом добрым — повышишь д?ла своя, избудутся злости твоя.
Александръ, не речеши тако, о чем рекъ не так, а ни не тако, о чем еси рек тако, ниже ли приведет тя к сему неволя великая. А про то же чини д?ла свои с росмотром, и пытая рады в достойных ея, да будеши беспечален славы своея, именью своему. Зан же человечество прислов?: изм?шенъ бо словом, измешень человечеством — а ведай конець сего. Александръ, не доверяй жонкам постели своея, нижели искушенную в соб? и в?рну животу своему. Зан же еси Божий даръ народу, и пастырь телесный, и заграда св?тская. И стережися окорму смертного, зан же сим побити некоторыи цари прежнии. А ни доверяй единому человекому лечити с?бе, зан же человекъ единъ борздо дасться подмолвити о твое здаровье. А может ли ся стати, дабы лекарьство твое десятма человекы, — ино то лепши. А не поживай лекарьство, но бравъ их воместо. А ни чинил бы того, но в?дая прирожение твое и того зелиа, чего имаешь поживати, и зам?съ оного зелия, и вагу его. А пометаешь о цари индейском,[26] коли пустилъ к тоб? поминокъ великий — девку красную, накормлену ядом смертным, иже превратилося прирожения ея яко скорпийное. А коли бых не познал ея и стрягох тя — потому что есми видълъ у мудреца земли тоя и пов?дания их, — уморила бы тя, как бы еси ея обнялъ.
Александръ, соблюдай душю сию честную, аггельственую, зан же она есть благодать тоб? сотворителем твоим по милосердию его. А не буди от тых глупых, что верують словом, а посему мнят ся правовернии- а не уразднишся от них нижели мудрых, беседуя с ними. Александръ, но может ли ти ся стати, иже бы еси не въсталъ, ни селъ, ни елъ, ни пилъ а ни починалъ жадного д?ла- нижели подлуг чтения звезднаго достойно тоб? чинити. Про то же не сотворилъ Богъ ничего, нижели на потребу. И по сему позналъ преподобный Платон складати цв?т цв?ту, облакати ся в них и всякии взоры.[27] А не протився словом глупым, иже в?рять, иже мудрость зв?здная невозможно умети ея. И говорять такъже, иже в?дание мудрости сей спервословиа бывало пророчества ради Бога. Также не верь, иже мудрость сяа поддана всякому, хто ся к ней притирает. Азъ же реку, иже в?дати о премудрости сей годится. Зан же человекъ не избудется приключения искръ их, пов?дая путь ея, — якоже избуваеть студени, в?дая путь солнечный, и приспееть соб? древо и одежи земные, а про л?та речей хладных и прохлади жита — и также, коли вьзв?дают приключенныя преже прихода их, могут помочи соб?, помолився Богу- и покаются постом и молитвою, и Богъ змилуется над ними.
Александръ, чествуй правителя своего болеи себе, и думай с ним о мале и о мнозе, и сади его подле соб?, занже се есть красота предо всими, и потеха твоя, коли еси с ним наедине. Он же покрываеть омилыи твои и говорит добро о тоб?. И зри на игру шаховую[28] и поведанье ферьзное с пешками, егда ся сьимают с нею и раставаются от нея. И се есть притча подобна вещи сей: не в?рь, дабы могло царство се стоятися без правителя, зане же се есть ложь. А порсуна правителя твоего будет ти написано во главизне четвертой.
ГЛАВИЗНА ТРЕТЬЯА. О ПАРСУН? И О СПРАВЕДЛИВОСТИ РЕЧИ
Александръ, ведай, иже справедливость — прообразование честнейшие от прообразованиих Божиих. И царство, кому его Богъ далъ от рабовъ своих и поставилъ его влад?ти над ними, и над пенязми их и надо всими делы их — и онъ им аки наместник Божий и правитель царству его- а про то же уподоблься ему всими д?лы своими духовными и светскими, ею же будеши близокъ. А милуя ея, наречешися и милостникъ Божий и правитель царству его. А про то же уподобляйся ему, он же есть милостив и милосердъ. И славы его, имень его боле, нижели человекъ можеть роскозати их.
Александръ, супостатно справедливости кривда, а правд? ложь- правдою образуется справедливость, и существо едино. А правдою стали небеса над землею, и правдою посла Богъ пророци честнии, и правдою порсуна умова, Богом данная любимым его, и ею же вселилася земля и наставилися царства, и приступили слуги к послушенству государевъ своих- ею же тешатся бедники, и приближаются далекии, и умирають народы от всякия кривды, и ею же защищаются цари от всякия зрады, и она прибежище их без времени. По сем же рекли индеяне, иже «справедливость царева помощна народу времени доброго». И такоже рекли: «Царь справедливый и пожиточней земли своей и дожду померного». Обретено вырыто на камени языком еллиньскым, иже «царь, справедливость — братие, невозможно единому без другаго». Избранныи же народи разноенны суть, и правда ведется межи сими единолично. Обще тому же народу же достоить имеючи праву вагу, и м?ру, и правый товаръ — не фалшивый, и правый суд. Избранныи же сверху того хотять вселити его правоверие во душю свою наукою и воособлением от пути св?тскых. А про то же хочю ти написати два круги — единъ св?тский, а другий духовный, а почнути св?тский св?том, а духовный душею. А каждый от них осми частей,[29] а ими тоб? зав?зую вси обыходы достатия их. А бых ти написал толко два тыи круги, досыть еси м?лъ на том, зан же невозможно царю изв?сти св?тьская, не изв?д духовная, — но ли беседою мудрою. А без того не можеть ему ни планета его. А все, что поминано во книзе сей издолга, — завезуется вократце во крузех сих, аминь.
ГЛАВИЗНА ЧЕТВЕРТАЯ. О ПРАВИТЕЛИ, И О ПИСАРИ, И О ПЕЧАТНИКУ, И О ГРАДОДРЪЖЦЫ, И О ТЫХ, ЗБИРАЮТЬ ДАНЕ СЕГО, И О ВИТЕЗЕХ, И О ЗАКАСЦЕХ, И О ПЕЧАТНИКОХ
Александръ, чти книгу сию многажды з?ло велми, сим бо да разумееши е. И зан же вложилъ есми в ню премудрость философии и поставих ти исполнение человеческое — что то есть ум, и как призыван в тело сие тлиемое, и благодарил им рабы свои достойно, чим же приближаются к нему — а то тоб? потребно в?дати, Господи дай ти то. Александръ, ведай, иже преже сего всего сотворил Богъ самовласть духовную,[30] и наполнейшую, и наподробнейшую, и вообразовал в ню все естество, и нарек ея ум. Ис тое же ся самоти создал самовластную подданную ей, нарицаемая душа. А привязал ея мудростию своею во плоть чювъствену. И поставил плоть, аки землю, и умъ, яко царя, а душа — аки правитель, ездить по земли и смышляеть о поведании ея. И поставил ум в месте навышшем и начестнейшем, оно же глава. Да аще приключится пагуба души, погибнеть разум и плоть- исполнением душевным исполнится умъ и плоть до времени, Богом суженого.
Александръ, да разумей слово сие и помышляй и о сем, дабы еси уподоблялъся Сотворителю своему всими в?щми своими, да был бы и справитель твой исполненъ духовными и св?тскими. И думай с ним о мале и о мнозе, и приступай к думе его- коли напротивъ хотения твоего — а се есть рада правая. Якоже рек Ромос, коли пытали его, чему то рада дружня лепши своей- и реклъ: «Про то иже дума другова не облечена и-захотений». А то по правд?. А коли не исправится ти дума его, не спеши чинити ей и мысль о ней день и ночь. Ниже ли боятися полишити тую речь, не кончавши — но поспешай тогды. С покушением же и досмотрением изъяснится обход правителя твоего, и подлуг ласки его и печалованиа его о царствии его — тако будеть и дума его. А не смотри на лета его, но дсмотряй правоумья и сооружения его и поведенья его, хотя паки вещь ся, обыход ея, по рожеству планеты его, зан же иногды родится не в которую планиту, иже не прииметь д?ла ни наукы, что пративно планите его. Хотя бы его нужею выводили ис того д?ла, но преможеть его искра превышная.
Якоже пригодилося некоторым зв?здочетником идучи чресъ некоторый град, и стали не в которого ткача. И родился ему сынъ тое ночи- и считали рожество его и сказали им, иже дитя то будет мудро и остроумно, и маеть думу глубоку о вещех царских, достоинъ правительства. И дивилися ему, и не козали отцу его о том ничого. А коли уже возрасте отрок той, и пристали родители его учити реместву своему, и не восхотело прироженье его приняти ничого того- и ни нудили его велми и отреклися его. И пошед от них, и учился мудростем и философии св?тьской, и был справителем у некоторого царя. И противъ сего о дивного прирожения д?ля зв?зднаго — что ся пригодило при роженью сына царя индейского. Иже было подлуг планеты его быти ему кузнецом, и утоили сие у царя. А коли возрасте царевичь, и печалися царь, и нудили его учитися премудрости духовной и светьской. И не склонилъ сердца своего к сему, толко реместву кузнеческому. И было жаль царю сего вельми и собрал зв?здочетниковъ, иже были во времени его, и сказали вси, иже исъкра зв?зды его привела его.
Александръ, не попережай ничим, нижели испытавъ рады правителя своего. А не отступили прежнии от того слова, иже ради — верхъ накозанию. И во поидани перьском писано, иже некоторый царь думалъ с правителем своим в тайне великой, иже на немъ столпъ царьства его. И рече единъ от правитель его: «Не подобаеть царю, дабы думалъ с каждым от нас о головной думе своей, нежели с каждым от нас особно». Зан же чим будеть тайна покрыта, будеть дума царева славна, и беспечална, и уготована ко исполненью- и менши переказу в ней, зависти нашей межи собою. Якоже рек премудрый: «То есть тайна, что межи двема, а что межи трема — то несть тайна».
Александръ царь, про то же достовай тайницю неприятеля своего всею силою своею. А то соб? не зв?деть, но ли намъздяючи стар?йших, что въ его дом?, имеючи купцовъ розных языковъ, что ездять вь его землю: зан же сим одолееть несилный силнаго. Рек Ватисто еллин:[31] «Пребываеть царю силы думою правителевъ его, яко прибываеть море реками, что теку в него. Достанеть хитростию и думою болши, ниже силою и витезми». И укозал единъ от царей перьских сыну своему, здовая ему царство свое за живота, и реклъ ему: «Подобает тоб? родитися, зан же ты одинъ в людех. Радися с тым, кто в чем бывалъ и смиренъ, и свершенъ умом своим и пов?деньем своим, и любить теб? сердцем своим, и поставный словом своим, и говорить о твоей чти за очима, и пространенъ мыслию, не досветчень в недоверяи царству достойному и законному. Но скажет ти неведомое твое, не допустит ти с неприятелем твоим клопота, чтобы не утешилъ его, а ни врагу твоему на тя шоптания, чтобы не отвел его».
А не въимайся царства своего деля, дабы еси не приклал думы своея к думе иного, будет ли дума твоя урядна. Но сим научайся прикладати думу свою со иною думою, аще пременится от думы иного, — досмотряй ей. Будет ли урядна, — приими я, а будет ли неурядна, — приостави ея. И так же искуси правителя своего — указываючи ему потребу свою до скаръбных речей. Радит ли тоб? выдовати что во скарбех, буди се легко во очи твоих, зан же любить с прирожения прятати скарбъ. Аще же ти радить взяти товаръ народовъ, в?дай, иже злонравенъ есть и отстудить тя всим, а в том пагуба царству. А стравит ли того, что добыл у тебе, накладаючи на полепшение твое, в?дай, иже дасть и живот свой за теб?. А налепший правитель — что приступаеть к послушанию твоему, а любить здравье твое, а не похлебуеть тоб?, и мерзокъ имать св?т сей, и ласкы для твоея даеть живот свой, и все, что имаеть, наполнити волю твою.
И были бы в н?м нрави сии: 1.Дабы был ц?лъ уды своими, угоден к тым д?лом, что надобе ему до них. 2. Чтобы был розумен и мудръ, доведаяся борзо, что ему укажет, помятлив , росторопенъ, послушенъ, побачить тую речь, что конець ей. 3. Чтобы был добровиденъ, праводейственъ а не бы был бестужь лицом. 4. Чтобы был приветенъ, доброго языка, чистого, сказати похотение свое словы краткими. 5. Чтобы был хорошим одеянием, быстръ во всих премудростех, а надо всим во прем
Александръ же не преступилъ запов?ди его, а нев?домаа пыталъ епистолию своею: «В?дай, учителю преподобный и правителю в?рный, иже добылъ есми землю Перскую, и обр?тох люди велми мудры, но влад?ютъ государемъ своимъ. Но боюся их царства ради. А приводит ми мысль моя побити вс?х, и пытаю рады твоея[5] о семь».
Отписалъ же есмо: «Александре, аще приводит мысль твоя побити и вс?х, а может ти ся то стати царства ради, но не можеши побити землю ихъ, ни переменити в?тръ их и воду их. Но л?п?и сего царствуй над ними, чествуя их под доброт? их, зань же уставнаа доброта пробавит царство, а лютование супостатно сему. Не есть бо истинно купление купити животы, иже по сему отб?гают рабы и рабыни- но истинно купление ти купити душу, зань же по них идуть животы. А ближе ти купити сладостию своею свободных а на векы в?чныа, нижели неволных за сребро свое а не в?чно. А в?дай, Александре: иже народ возмогут ли рещи, могуть и учинити. А про то отв?ди слово, да отидет д?ло». А запов?дию сею преступили персове к послушенству Александрову.[6]
Рече Патрикей: «Не оставих жадного храму философьского, не расмотревъ его, а ни жадного фарисея,[7] не говоривши с ними о неведомых своих. По сем же приидох ко храму Солнечному, устроенъ великим Ромасом,[8] в нем же обретох фарисея мудраго и переидох его мудростью, иже дал ми чести книги храма сего. Но там обретох книгу сию, писану златом. И пристах к ней перекладати ея изь языка греческа н-арапьскый любви ради государя своего».
Рек Аристотель: «Видех листъ сей честнаго, и любимаго, и мудрого царя, Александра справедливаго. Господь милосердием своим направи тя на истину, да избави тя ереси плотьския, им же достанеши исполнения дущевного и телесного. Но что пишешь ми исперва, жалуючи вельми о разлучении нашем, иже н?т м?не у поседении твоем, а просишь мя, дабых ти написал по ряду, дабы было со всим делом твоим яко веси и мера, дабы се было тоб? на мое место. Но мню, иже ведаешь, иже что есми не подле теб?, не того д?ля абых то тоб? ненавид?лъ, но про то же не могу старости моея ради. Ведаю же — хотение твое не местится в живыя, а о всем подолгу мертвых. Но толико повиненъ есми исполнити просьбу твою по достоянию, дабы не просилъ еси мене боле сего. Зан же дал ти Богь мудрость и благодарилъ тя духом радным и храбрым, сего ради смотри много веленью моему, да достанешь потребъ своих. Но воистинну знаменовахом тайны разверзениемъ печат?й, притчами, дабы не впала книга наша сия в руку недостойных, да внегда изведають то, что им Богь не судилъ в?дати. Но бых я то разорилъ зав?т того, хто же мне тое отокрыл. А тако же тя заприсягаю, и яко и мене заприсягали о сию в?щь. А хто, уведавъ сию вещь тайную, открыеть недостойным, ущепень есть сего св?та и оного. Господи силам, уховай нас от сего, аминь.
По сем поминаю ти напред всего, чим коли есми тебе тешивал, иже не убечи жадному царю 2 вещь:[9] 1 — кр?пость душевную, и не исповесться ему сей, но обема. Зан же, свед сия, и крепится государь рабу, а изм?ною сих изьсилееть рабъ государя. Но искажю ти, чим собе ты обе речи изведешь. Ино извод сему 2 вещы: 1 — нутреняя, 2 — наверхнея. Наверхнея же — имения, оно же подпора т?лу человеческому прив?зати душю водейством, ею же приставають к тоб? народ, видячи справедливость и милосердие до себе. Нутреняя же — миловати и чествовати каждого мудрого шляхетного, иже их Господь знаменовалъ милосердием своим, открывая имъ тайницы свои. А не будешь ли мил сим написанным — не будешь милъ ничим иным. А про то жь даю ти тайну сию, иже исперва мышленыя мнится яко бы накозание, а нутрь ея — исполнение царское. Господи, помози руце твои чествовати премудрость и превозносити мудрых, аминь».
КНИГА СИЯ ОСМЪ ГЛАВИЗЕНЬ:
1. У колку члонковъ обычай царский.
2. Которыми обычаи вести ся ему пред народомъ, чтобы вложили надею свою в него, хваля житие его.
3. Которым обычаем водити ему шляхотных народи.
4. В которой мере учити ему правителя государьству своему, а через него вси свои урядники.
5. О грядущих на путь, о потребных его, и о посланных от него, и о поведених в посольств? своем.
6. О пов?дании воином и гетманом.
7. О поведании воевном, имети того часу мысль особную: и како раставляти полкы, и стеречися, часы пригодные сему и время годное выходити на то, и с ким ся бити или с ким ся не бити, и о премудрости парсунной, и како подобаеть водити животъ, дабы захованъ въ здравьи.
8. О камени, и зелияхъ, и животинах, их же подобаеть царю имети а без того ни изведеть себе ничего доброго, а ни заховаеть свой живот во здравии, а ни усидеет во царствии своем. И ся главизна последняя, яко бы исполнение поведанию царскому.
ГЛАВИЗНА 1. ИМАТЬ ВРАТА ЧЕТВЕРА: 1. О ЩЕДРОСТИ- 2. О ХРАБРОСТИ- 3. О МИЛОСЕРДИИ- 4. О ДОБРЕ И ЗЛЕ
Врата 1-е.[10] Царь щедръ собе и людем- или скупъ собе и людемъ- царь щедръ соб?, а скупъ людем- или скупъ соб?, а щедръ людем. Рекут же римляни: «Нету ганбы царю, бывшю скупу до себе, а щедръ до людей». Рекут же персове: «Иже царь щедрый до себе и до людей, сей есть исполненъ чином своим», а сознавають вси. И иже щедръ до соб?, а скупъ до людей — и се есть ганба и шкода царству. А о четвертой не пытай: подобаеть убо нам неходя исполнити вещь сию. Но преж исказати, что то щедрость.
Александръ, в?дай, иже скупый добрым человеком не можеть быти а ни законным, а ни тако же стравца остати вечне при своей чти. А всякий обычай — сереина их выбрана исполнению, оба конца не годна суть- а о всем царству подобаеть мерьность, а без него не пробавится. Смышление же о щедрости трудно есть, а о скупости легко есть. Щедрость истинная, дабы давалъ по часу потребу, и достойному, по сил?, иначеже есть щедрость на первый конець. Стравца подобенъ есть некоему, лиющю воду слану в море или да помогати врагу своему до себе. Щедрый поспешень есть во всих делех своих, а не тот, который скарбь царский теряеть, даваа, не смотря последняя своя. А скупость же вселично слава злая, не пристойная государьству. Аще бы се побачил на себе царь некий, но подал бы царство свое некоему слуз? своему надежному, а сам бы в?далъ о в?нци и престол?.
Александре, реку ти, иже всякъ царь, что даетъ не по соб?, разрушаетъ собе. А хто накладаетъ на свое царство бремя не по сил?, сей погубит и погибнет. Зань же одеръжание щедрости — коли не посягнет за чюжее. Тако вид?х слово великаго Ромаса, иже рекъ: «Исполнение царю, и закону его, и доброму его, коли не посягнет за чюжее».
Александре, в?дай, иже ничемь не оскуд?ло царьство навышьшее и старое,[11] ниже много давали, а мало клали, но посягли на народское, и разсыпали ихъ — а симь погибло и досел?. Се есть прирожено въ обычай — иже им?нием пробавится душа живаа. Оно же яко часть от нея, всячьство убо съставится частми своими. Истиннаа щедрость такеже, дабы оставлялъ захот?ниа неподобныи, а не доискивал бы ся тайниць тщеславных, а не выкоривал бы, давь кому, яко же съ оружиемъ. Полному преподобнаго приими наказание, и чествовати честнаго и примолвити, и с?д?ние смиренаго, а небрещи о над?жи неразумнаго.
Александре, много часовъ глаголах ти- всели слово се въ душю твою, да будеши безпечаленъ. Аще бых ти не реклъ толико се, досыти бы еси моглъ им?ти на семь о пов?лении[12] жит?йскомь и духовномь. В?дай, иже умъ — то есть верхъ всякому смыслу, им же спасется душа и изъяснится тайна, и отдалишь врагы жит?йскиа и духовныя, приближишь же любимых. Он же похвалимь корень и основание твердости всемъ хотящимъ. А начало ему приступати к розмышлению.[13] Приступивый же к нему посредин? — блаженъ есть, а в конець убо посл?дний — Богу супостатенъ есть. Сему бо размышл?ние пытаниемь есть. А государьство не обретается собою, но размышл?ниемь- а про то же[14] верхъ властельства умова — размышл?ние. А государство ражаетъ любовь к размышл?нию. Да аще будут искати размышл?ние в концы посл?днем, родитъ ревнование, а ревность ражаетъ ложь, а ложь ражает нев?жество, оно же давание. А се же родит ненависть, а ненависть родитъ несправедливость, а то родит неволю, а неволя родит враждование, а се родить прю, а пря родит войну, а война преступит законъ и оскудит вселеную. А симъ прем?нится прирожение, да родится оно злое же н?товство погибелию доброго, оно же естьство, зане же зло, не идетъ с небеси толико по д?йству нашему.[15] Да еще же переможет разумъ спирание, родится из него в?рность, а се родит см?рение, а из сего родится гроза, а из грозы справедливость, а се из сего съединачение, а се родить честь, а честь родит пристатие, а пристатие родит кладение живота подл? живота, а симь усил?ет царьство и законъ, и наполняется съкровища истинны. И се изъяснится — искати господьства посредине блажено и благословено есть.
Александре, брежися велми попустити скотство над владычествомь, да возвеселишь тлимое над в?чнымъ, хота за т?мь, что ся хощет, — а то гр?х превеликий.
ГЛАВИЗНА 2. КОТОРЫМИ ОБЫЧАИ В?СТИ СЯ ЦАРЮ, КОТОРЫМИ ОБЫЧАИ В?СТИ СЯ ЕМУ ПРЕД НАРОДОМЪ И СЛУГАМИ И ЧЕМ ЖЕ ВЪОСОБИТ СЯ ОТ НИХ. ЗАНЕ ЖЕ, КОГДА БУДЕТЪ ИМ?ТИ МУДРОСТЬ ОСОБНУЮ И СМЫСЛЪ ХЫТРЫЙ, И ПРИСТАНУТ К НЕМУ И ПОЛОЖАТ НАД?ЖУ СВОЮ НА НЕГО
Александре, всякий царь покаряетъ царство свое истин? закона своего, достоить[16] ему царствовати- а который покаряеть закон царства ради, побиеть его законъ. Азъ же реку тоб?, яко же рекли преподобнии, их же насл?дуем, иже народ ропщут на Бога, не в?даа м?ры д?ломъ своимъ — а онъ что виненъ? — зане же пов?дениемь непом?рным выходят ис-воеа планиты. А про то ж реку, дабы еси им?лъ м?ру и вагу д?ломъ своимъ, а чествовал бы еси вси в?тви закона своего. А не отпускай ничего запов?де закона, дабы вид?лъ весь народ в?рование твое. А о всемь иже бы еси в?рилъ присеръдн?, зане же увидят ли, иже мысль твоя не единака с д?ли твоими, не похвалят житиа твоего. А про то же не опускайся ни единыа р?чи законныи, хотя бы еси на то наложил добытку много. А т?мь будешь любъ Богу и слугамъ своимъ.
Александре, в?дай, иже ни зведешь соб? того нижели величаа, повышаа учителевъ законных и учителевъ судовых. Да буди честенъ смирениемь без гордости и пространенъ мыслию, досмотряй исполна, дав?дываючися конца, и буди милосердивъ. А не свершай гн?ва своего ниже думою боляръ своихъ, зане же симъ въимешь захот?ние свое, и усил?ет разум твой. А обыскавь путь правый, и чини без м?дл?ниа. А не буди бестуж лицемь и срамя люди. А носи порты, иже мило зр?ти на них, сими бо збудишь душю в соб?, а будеши знаменит в людех. И такоже подобает ти, дабы былъ еси слова чистаго и тихаго, а глас бы его тлъстъ, зань же тлъстина гласа его страшит народы и грозно имъ. Про то же мало бы говорилъ т?мъ гласом толъстымъ, но ли к потреб? великой, да уложат в него народ над?жду свою.
Такоже мало бы с?д?лъ со вс?ми слугами, по опщиньству разговариваючи и дворячи, да не бы вид?лся легокъ въ очию их, а о всем не годится с черьнью. Якоже рекут инд?яне: «Когда указуется царь народу за плохо, малит честь свою и безчествуетъ д?ла своя». А про то же не указал бы ся имъ нижели изр?дка, въ время воевное или съ сооруженными да в праздникъ великий на году единова. А тогда бы указался народу всему, и стал бы пред ними н?которой р?чникъ от думець его, наученый закону и мудрости, и реклъ бы имъ, иже государь мой такъ глаголет: «Благодарю Бога, иже есте приступили к послушеньству моему. И азъ вамъ об?щаюся такоже стояти при вас животом своим и им?ниемъ отца своего. А молю вас над т?мь, дабы есте были покорни закону, и сл?довали правдивость, и понижали похл?бъство.[17] А естли то сами не можете, скажите мн?, и азъ допомогу по сил? своей. А которая вам тягость от мене видится, спов?дайте мн?: рад язъ хочю полегчити. Ибо не хочю службы вашея с плачемъ, но с радостию, яко же есми повиненъ[18] величати доброд?евъ а убивати злод?евъ, зань же симь нарицаюся слуга Божий и его меченосець. А который чюется пр?ступивъ пред мною, покайся от с?х м?стъ, и азъ его прииму по пръвому- а стар?йшаго мол?ние исполню. А хочю терп?ти с вами зло и добро в той м?р?». А симь възвеселятся мужеве, и разговорят с женами и с д?тми своими о семъ, да възрастят младенець своих за любовь твою, и жена н?коими д?лы научит сына своего любви твоей. А о с?мъ положат главы своя за т?бе, да отстоишься государемь в?рнымъ, ты и д?ти твои памятию любв? оной.
Александре, не прем?няй обычаа земьскаго людскых словъ ради, а над вс?мь своего обычая. Да буди прил?женъ думати, а сяк бы полегчити всякы дани и мыта гостемь своимь, зан же аще ся уймешь непотребнаго, достанешь потребнаго повышение, и богатьство царево земли его пространячи народу, не стискаючи их. А хотя бы еси им?лъ полны съкровища злата, а не будешь ли им?ти славы добрыа от народа, то все ни за что. А славою доброю полнишь землю свою вс?ми землями, зань же вси р?чи драгии изъ своихъ земль повезуть въ твою, да наполнится народ вс?х потр?бных своих. А симь будут ти покорни, и въсхотят тя чюжии государевати над собою, зань же они холопиа справедливости. А симь поб?дишь вс?хъ неприателей своих. Яко же рече мудрый царю своему: «Аще бы намь Богъ нашь възрастилъ от земля вси потребы наши, не превратилъ сердца своего к намъ, се указалъ намъ, иже что възрастил от земля, то не насъ ради, но скота ради». А по то же отчайся малаго, оно же видится велико с первамышлениа, да достанешь малаго с первомышлениа многаго въ умозр?нии. А буди памятливъ и сладокъ приставающим к тоб? и не въсклоняйся къ обычаемь скотским или волчьим — урвати что обр?тши, искати не потерявьши. Се есть въистину не имущи милосердиа, хотя над т?мъ, с каго сможешь. Им?й милосердие, да не отдалишься от добьрыа славы своеа. А не вл?гай в похот?ние свое ?ствою, и питиемь, и мужьствомъ, и спаниемъ. Мужество бо свиньство есть,[19] а л?ность преступаеть славу св?та сего и онаго. Скотство бо погубляет душю, и зашкодит плоти, и убавит дней живота, и дасть женам влад?ти над собою.
Александре, не отпускай милостных друговъ своих, лепших столечниковъ своих. Чтобы еси потешался с ними ествою и питием, а не умноживай сего дабы се трижды или четырижды в году. По сем же достойно тоб? чествовати каждого тым, кто чего достоин, а садити кождого по достоянию, и ставити каждого в полъку по достоянию, и примовлятися им, и хвалити их пред ними о достоянию и заочне, и примиряти их, колко мога- зан же сим положится голова подле головы, и привитяжишь неприятели свои. Довати по достоянию портъ, да аще изъ своего плеча — се будеть даръ лепший и ласка ясн?йшая. А довай сребро, едином оделяй всих.
Особление же царское уменшати дворъки и смехи, зан же умножением смеховъ уменьшаеть грозу свою, а честь царская подлуг грозы его. И такоже бы водилися всякии, седящии во беседе его. А коли бы увиделъ некоего безъществующа их, вложилъ бы его в вину. А будет ли близъскых ко царю, подобаеть отдалити его от беседы царское, донде же увоимется легоглавье его. А будет ли делати се нароком, нечестуя царя или беседу его, подобаеть отдалити его удалением великим после казни. А будеть витяжь или воинъ изборный, достоинъ смерти. Якоже рекуть арапове:[20] «Н?сть бо меж тым, что царствуеть царь над людми или царствують люди над ним — кр?пость или слабость есть». Такоже Сакулевкуасу[21] главизна о той вещи: «Налепший царь подобенъ орлу, а около его все стервище, а напущи царь что подобенъ ко стерву, а около его орлы».
Александръ, не приступають к послушенству царскому, нижели четырма вещьми: 1. Кр?пяй законъ- 2. Любовъю твоею до них- 3. Пытанием- 5. Грозою. А унятием кривды от них изведши им вси четыри предреченных. А см?ют ли говорить о тобе лихо, смеють учинити- а про то же не дай о соб? говорити, да не даси и учинити. А иначе не отведешь дела их, нижели слово отведъ. А ведай, иже гроза умная влечется за справедливостью. Якоже рекуть фарисеи арапьскии:[22] «Подобаетъ царю облечи души слуг своих в грозу, нижели телеса в железа», зан же сим притяжит неприятели свои. Он бо есть подобенъ дождю, его посылаеть Богъ на жизнь земленым, и потреть корабли и порушаеть будование, и по нем снидуть молния, громы, и поплавить житья, и погубить люди и животину, и поставить футрун на мори, и умножится злости людемъ. А ужды не воимутся люди проснти его у Бога, им же пробавятся вся цветущая на потребу им и скоту их. И хвалять Бога за сие милосердие его, а недбають о некоторой лихоты, иже пригодятся им.
Зло и добро речется на четверо: 1. Добро вселично- 2. Лихо вселично- 3. Мало зла, а много добра- 4. Мало добра, а много зла. 1-е бо — н?сть никто, развеи Бога- 2-е бо — и не сотворено, и н?сть его- 3-е бо — добро его- 4-е — зло есть. Про то же д?лай д?ло свое, дабы мало зла, а много дабра.
Александръ, досмотри нищых града своего и дари их во прискорбный час их, да тии будут въ твой скорбный час пристанны. А сим съхранишъ закон свой и пробавишь царство свое. Александръ, умноживай скарбы житные подлуг людей своих в каждом городе. А что им поможеть мура каменная и зброя железная, не будет ли им поживления? И розм?рь вежи и град подлуг бояръ своих народа, а всегда въоружай грады свои яко бы во облажении. Да аще будеть время гладное, но сим пробавиши царство свое.
Вторник. Александръ, остерегайся в речех своих- дабы еси не говорилъ ни о ком ничого лихого, нижели пред тым, кому доверишь у своей чести. А зълюбуй всякому смиренному миръ и ласку свою, и повышай тых, которыи любять правду. Зан же по тому отступять нечестивыи злодеи, над?ющися помосты твоея на собе, да будуть творити, еже имаеши очи на делех их.
Александръ, наболши и то тоб? заказываю и много тя поучах в том, иже послушеством твоим накозанию исполняются в?щи твоя. А про то же уимайся проливати крови, зан же се есть вина, достойна Господеви, ведящему тайну, а ты будешь чинити подлуг рвения ока твоего. А про то стережися о сем велми. Рек Ромас великий: «Аще сотвореный и убиеть иного по образу своему и по подобию, закричать аггели превышнии пред Богом и рекут: “Рабъ твой тот и тот призываеть”. Аще же будеть забитие крови ради иных, отв?щаеть им Богь: “Раба убилъ, посему убит”. Аще же в зависти человеческыя ради или мысли лъживыя, отв?щаеть им Господь: “Кленуся престолом моим, иже не оставлю крови раба моего”. И не отступають аггели у каждо время молитвеное, донде же помстится кровъ его. Аще же умреть внезапу, в?дай, иже се вины ради оноя». Александръ, досыть тоб?, паче и всих винъ — долго седение нятцом твоим. И досмотряй о нереченном во книзе сей и о пов?дании земли своей — сие есть во книгах, сложеных о сем- и обрет?шь правило д?лом своим.
Александръ, землян[23] своих, кто что имаеть, досмотряй, а чим тоб? служить- изведаешь правосердие их до себе, и како терпить кождый тебе ради. Аще бо наложиши на мало многое — царству своему шкодить. А про то же обживали государи святии имения своя, дабы ведали, како накласти бремена своя на волости земляныи.
Александръ, не изведеши никакого полепшения соб? и земли своей, не имеючи образа ея[24] со всеми реками, и полями, и болоты, вдолжь и поперекъ ведая меру ея. И такоже кождому властителю своему, даючи власть, дай же ему образець ея, переписаных людей ея, да ти дасть ц?ло, каково взял. Аще которого сказил — дополнить собою, а вси суды свои переписуя, да положить перед тобою. Аще же будеть правъ, посади его на другий год- аще же сказил ти, полни шкоду свою. Сим бо уведешь и любовъ свою всих, любящих правду, и наполнишь землю свою народомъ и товаром.
Александръ, води ся з наменшим врагом своим, яко з наболшим. Да не будеть мал во очию твоих жадный человекъ, зан же будеть иногды бол?знь мала и будеть великою, иже трудно излечити ея. Александръ, стережися изменити присяги своея да искривити зав?тъ свой, зан же по сему наречешися благов?рный и законный. Да не буди се легко во очию твоих. А не простирай правици своея на слюбъ, нолны изведавши достаточно конець дела того. Александръ, ведаешь, иже одесную и олевую теб? духовныи, и все, что сотвориши и речеши, ув?даеть сотворитель твой. Александръ, а хто же тя нудить преступати, не дай ему- хотя бы еси принялъ много добра таимаго — не стоить за мало непорухомого. Ижь ти кленуся живым Богом, иже не оскуде злость Ниневгии[25] толко за кривую присягу. Александръ, не бойся вещи минувших, или кровавых, или властных, зан же есть обычай женьскый и легкоумный. Но указуй тым ласку свою и привчай лицом добрым — повышишь д?ла своя, избудутся злости твоя.
Александръ, не речеши тако, о чем рекъ не так, а ни не тако, о чем еси рек тако, ниже ли приведет тя к сему неволя великая. А про то же чини д?ла свои с росмотром, и пытая рады в достойных ея, да будеши беспечален славы своея, именью своему. Зан же человечество прислов?: изм?шенъ бо словом, измешень человечеством — а ведай конець сего. Александръ, не доверяй жонкам постели своея, нижели искушенную в соб? и в?рну животу своему. Зан же еси Божий даръ народу, и пастырь телесный, и заграда св?тская. И стережися окорму смертного, зан же сим побити некоторыи цари прежнии. А ни доверяй единому человекому лечити с?бе, зан же человекъ единъ борздо дасться подмолвити о твое здаровье. А может ли ся стати, дабы лекарьство твое десятма человекы, — ино то лепши. А не поживай лекарьство, но бравъ их воместо. А ни чинил бы того, но в?дая прирожение твое и того зелиа, чего имаешь поживати, и зам?съ оного зелия, и вагу его. А пометаешь о цари индейском,[26] коли пустилъ к тоб? поминокъ великий — девку красную, накормлену ядом смертным, иже превратилося прирожения ея яко скорпийное. А коли бых не познал ея и стрягох тя — потому что есми видълъ у мудреца земли тоя и пов?дания их, — уморила бы тя, как бы еси ея обнялъ.
Александръ, соблюдай душю сию честную, аггельственую, зан же она есть благодать тоб? сотворителем твоим по милосердию его. А не буди от тых глупых, что верують словом, а посему мнят ся правовернии- а не уразднишся от них нижели мудрых, беседуя с ними. Александръ, но может ли ти ся стати, иже бы еси не въсталъ, ни селъ, ни елъ, ни пилъ а ни починалъ жадного д?ла- нижели подлуг чтения звезднаго достойно тоб? чинити. Про то же не сотворилъ Богъ ничего, нижели на потребу. И по сему позналъ преподобный Платон складати цв?т цв?ту, облакати ся в них и всякии взоры.[27] А не протився словом глупым, иже в?рять, иже мудрость зв?здная невозможно умети ея. И говорять такъже, иже в?дание мудрости сей спервословиа бывало пророчества ради Бога. Также не верь, иже мудрость сяа поддана всякому, хто ся к ней притирает. Азъ же реку, иже в?дати о премудрости сей годится. Зан же человекъ не избудется приключения искръ их, пов?дая путь ея, — якоже избуваеть студени, в?дая путь солнечный, и приспееть соб? древо и одежи земные, а про л?та речей хладных и прохлади жита — и также, коли вьзв?дают приключенныя преже прихода их, могут помочи соб?, помолився Богу- и покаются постом и молитвою, и Богъ змилуется над ними.
Александръ, чествуй правителя своего болеи себе, и думай с ним о мале и о мнозе, и сади его подле соб?, занже се есть красота предо всими, и потеха твоя, коли еси с ним наедине. Он же покрываеть омилыи твои и говорит добро о тоб?. И зри на игру шаховую[28] и поведанье ферьзное с пешками, егда ся сьимают с нею и раставаются от нея. И се есть притча подобна вещи сей: не в?рь, дабы могло царство се стоятися без правителя, зане же се есть ложь. А порсуна правителя твоего будет ти написано во главизне четвертой.
ГЛАВИЗНА ТРЕТЬЯА. О ПАРСУН? И О СПРАВЕДЛИВОСТИ РЕЧИ
Александръ, ведай, иже справедливость — прообразование честнейшие от прообразованиих Божиих. И царство, кому его Богъ далъ от рабовъ своих и поставилъ его влад?ти над ними, и над пенязми их и надо всими делы их — и онъ им аки наместник Божий и правитель царству его- а про то же уподоблься ему всими д?лы своими духовными и светскими, ею же будеши близокъ. А милуя ея, наречешися и милостникъ Божий и правитель царству его. А про то же уподобляйся ему, он же есть милостив и милосердъ. И славы его, имень его боле, нижели человекъ можеть роскозати их.
Александръ, супостатно справедливости кривда, а правд? ложь- правдою образуется справедливость, и существо едино. А правдою стали небеса над землею, и правдою посла Богъ пророци честнии, и правдою порсуна умова, Богом данная любимым его, и ею же вселилася земля и наставилися царства, и приступили слуги к послушенству государевъ своих- ею же тешатся бедники, и приближаются далекии, и умирають народы от всякия кривды, и ею же защищаются цари от всякия зрады, и она прибежище их без времени. По сем же рекли индеяне, иже «справедливость царева помощна народу времени доброго». И такоже рекли: «Царь справедливый и пожиточней земли своей и дожду померного». Обретено вырыто на камени языком еллиньскым, иже «царь, справедливость — братие, невозможно единому без другаго». Избранныи же народи разноенны суть, и правда ведется межи сими единолично. Обще тому же народу же достоить имеючи праву вагу, и м?ру, и правый товаръ — не фалшивый, и правый суд. Избранныи же сверху того хотять вселити его правоверие во душю свою наукою и воособлением от пути св?тскых. А про то же хочю ти написати два круги — единъ св?тский, а другий духовный, а почнути св?тский св?том, а духовный душею. А каждый от них осми частей,[29] а ими тоб? зав?зую вси обыходы достатия их. А бых ти написал толко два тыи круги, досыть еси м?лъ на том, зан же невозможно царю изв?сти св?тьская, не изв?д духовная, — но ли беседою мудрою. А без того не можеть ему ни планета его. А все, что поминано во книзе сей издолга, — завезуется вократце во крузех сих, аминь.
ГЛАВИЗНА ЧЕТВЕРТАЯ. О ПРАВИТЕЛИ, И О ПИСАРИ, И О ПЕЧАТНИКУ, И О ГРАДОДРЪЖЦЫ, И О ТЫХ, ЗБИРАЮТЬ ДАНЕ СЕГО, И О ВИТЕЗЕХ, И О ЗАКАСЦЕХ, И О ПЕЧАТНИКОХ
Александръ, чти книгу сию многажды з?ло велми, сим бо да разумееши е. И зан же вложилъ есми в ню премудрость философии и поставих ти исполнение человеческое — что то есть ум, и как призыван в тело сие тлиемое, и благодарил им рабы свои достойно, чим же приближаются к нему — а то тоб? потребно в?дати, Господи дай ти то. Александръ, ведай, иже преже сего всего сотворил Богъ самовласть духовную,[30] и наполнейшую, и наподробнейшую, и вообразовал в ню все естество, и нарек ея ум. Ис тое же ся самоти создал самовластную подданную ей, нарицаемая душа. А привязал ея мудростию своею во плоть чювъствену. И поставил плоть, аки землю, и умъ, яко царя, а душа — аки правитель, ездить по земли и смышляеть о поведании ея. И поставил ум в месте навышшем и начестнейшем, оно же глава. Да аще приключится пагуба души, погибнеть разум и плоть- исполнением душевным исполнится умъ и плоть до времени, Богом суженого.
Александръ, да разумей слово сие и помышляй и о сем, дабы еси уподоблялъся Сотворителю своему всими в?щми своими, да был бы и справитель твой исполненъ духовными и св?тскими. И думай с ним о мале и о мнозе, и приступай к думе его- коли напротивъ хотения твоего — а се есть рада правая. Якоже рек Ромос, коли пытали его, чему то рада дружня лепши своей- и реклъ: «Про то иже дума другова не облечена и-захотений». А то по правд?. А коли не исправится ти дума его, не спеши чинити ей и мысль о ней день и ночь. Ниже ли боятися полишити тую речь, не кончавши — но поспешай тогды. С покушением же и досмотрением изъяснится обход правителя твоего, и подлуг ласки его и печалованиа его о царствии его — тако будеть и дума его. А не смотри на лета его, но дсмотряй правоумья и сооружения его и поведенья его, хотя паки вещь ся, обыход ея, по рожеству планеты его, зан же иногды родится не в которую планиту, иже не прииметь д?ла ни наукы, что пративно планите его. Хотя бы его нужею выводили ис того д?ла, но преможеть его искра превышная.
Якоже пригодилося некоторым зв?здочетником идучи чресъ некоторый град, и стали не в которого ткача. И родился ему сынъ тое ночи- и считали рожество его и сказали им, иже дитя то будет мудро и остроумно, и маеть думу глубоку о вещех царских, достоинъ правительства. И дивилися ему, и не козали отцу его о том ничого. А коли уже возрасте отрок той, и пристали родители его учити реместву своему, и не восхотело прироженье его приняти ничого того- и ни нудили его велми и отреклися его. И пошед от них, и учился мудростем и философии св?тьской, и был справителем у некоторого царя. И противъ сего о дивного прирожения д?ля зв?зднаго — что ся пригодило при роженью сына царя индейского. Иже было подлуг планеты его быти ему кузнецом, и утоили сие у царя. А коли возрасте царевичь, и печалися царь, и нудили его учитися премудрости духовной и светьской. И не склонилъ сердца своего к сему, толко реместву кузнеческому. И было жаль царю сего вельми и собрал зв?здочетниковъ, иже были во времени его, и сказали вси, иже исъкра зв?зды его привела его.
Александръ, не попережай ничим, нижели испытавъ рады правителя своего. А не отступили прежнии от того слова, иже ради — верхъ накозанию. И во поидани перьском писано, иже некоторый царь думалъ с правителем своим в тайне великой, иже на немъ столпъ царьства его. И рече единъ от правитель его: «Не подобаеть царю, дабы думалъ с каждым от нас о головной думе своей, нежели с каждым от нас особно». Зан же чим будеть тайна покрыта, будеть дума царева славна, и беспечална, и уготована ко исполненью- и менши переказу в ней, зависти нашей межи собою. Якоже рек премудрый: «То есть тайна, что межи двема, а что межи трема — то несть тайна».
Александръ царь, про то же достовай тайницю неприятеля своего всею силою своею. А то соб? не зв?деть, но ли намъздяючи стар?йших, что въ его дом?, имеючи купцовъ розных языковъ, что ездять вь его землю: зан же сим одолееть несилный силнаго. Рек Ватисто еллин:[31] «Пребываеть царю силы думою правителевъ его, яко прибываеть море реками, что теку в него. Достанеть хитростию и думою болши, ниже силою и витезми». И укозал единъ от царей перьских сыну своему, здовая ему царство свое за живота, и реклъ ему: «Подобает тоб? родитися, зан же ты одинъ в людех. Радися с тым, кто в чем бывалъ и смиренъ, и свершенъ умом своим и пов?деньем своим, и любить теб? сердцем своим, и поставный словом своим, и говорить о твоей чти за очима, и пространенъ мыслию, не досветчень в недоверяи царству достойному и законному. Но скажет ти неведомое твое, не допустит ти с неприятелем твоим клопота, чтобы не утешилъ его, а ни врагу твоему на тя шоптания, чтобы не отвел его».
А не въимайся царства своего деля, дабы еси не приклал думы своея к думе иного, будет ли дума твоя урядна. Но сим научайся прикладати думу свою со иною думою, аще пременится от думы иного, — досмотряй ей. Будет ли урядна, — приими я, а будет ли неурядна, — приостави ея. И так же искуси правителя своего — указываючи ему потребу свою до скаръбных речей. Радит ли тоб? выдовати что во скарбех, буди се легко во очи твоих, зан же любить с прирожения прятати скарбъ. Аще же ти радить взяти товаръ народовъ, в?дай, иже злонравенъ есть и отстудить тя всим, а в том пагуба царству. А стравит ли того, что добыл у тебе, накладаючи на полепшение твое, в?дай, иже дасть и живот свой за теб?. А налепший правитель — что приступаеть к послушанию твоему, а любить здравье твое, а не похлебуеть тоб?, и мерзокъ имать св?т сей, и ласкы для твоея даеть живот свой, и все, что имаеть, наполнити волю твою.
И были бы в н?м нрави сии: 1.Дабы был ц?лъ уды своими, угоден к тым д?лом, что надобе ему до них. 2. Чтобы был розумен и мудръ, доведаяся борзо, что ему укажет, помятлив , росторопенъ, послушенъ, побачить тую речь, что конець ей. 3. Чтобы был добровиденъ, праводейственъ а не бы был бестужь лицом. 4. Чтобы был приветенъ, доброго языка, чистого, сказати похотение свое словы краткими. 5. Чтобы был хорошим одеянием, быстръ во всих премудростех, а надо всим во прем