IPSISSIMUS
Administrator
Регистрация:19 Апр 2013
Сообщения:39.248
Реакции:1.245
Баллы:113
СКАЗАНИЕ О ДРАКУЛ? ВОЕВОД?
Бысть в Мунтьянской земли[1] греческыя в?ры христианинъ воевода именем Дракула влашеским языком, а нашим — диаволъ.[2] Толико зломудръ, якоже по имени его, тако и житие его.
Приидоша к нему н?когда от турьскаго поклисарие[3] и, егда внидоша к нему и поклонишась по своему обычаю, а капъ своих з главъ не сняша. Он же вопроси их: «Что ради тако учинисте, ко государю велику приидосте и такову срамоту ми учинисте?» Они же отв?щаша: «Таковъ обычай нашь, государь, и земля наша им?ет». Он же глагола имъ: «И азъ хощу вашего закона потвердити, да кр?пко стоите». И повел? имъ гвоздиемъ малым жел?зным ко главам прибити капы и отпусти ихъ, рекъ имъ: «Шедше, скажите государю вашему: онъ навыкъ от вас ту срамоту терп?ти, мы же не навыкохом, да не посылает своего обычая ко иным государемъ, кои не хотят его им?ти, но у себе его да держит».
Царь же велми разсердити себе о том, и поиде воинством на него, и прииде на него со многими силами. Он же, собравъ елико им?аше у себе войска, и удари на турковъ нощию, и множьство изби их. И не возможе противу великого войска малыми людьми и възратися. И кои с нимъ з бою того приидоша, и начат ихъ сам смотрити- кой раненъ спереди, тому честь велию подаваше и витязем его учиняше, коих же сзади, того на колъ повел? всажати проходом, глаголя: «Ты еси не муж, но жена». А тогда, коли поиде на туркы, тако глагола всему войску своему: «Кто хощет смерть помышляти, той не ходи со мною, остани зде». Царь же, слышавъ то, поиде прочь с великою срамотою, безчислено изгуби войска, не см? на него поити.
Царь же поклисаря посла к нему, да ему дасть дань. Дракула же велми почести поклисаря оного, и показа ему все свое им?ние, и рече ему: «Азъ не токмо хощу дань давати царю, но со вс?мъ своимъ воинством и со всею казною хощу к нему ити на службу, да како ми повелитъ, тако ему служу. И ты возв?сти царю, какъ поиду к нему, да не велить царь по своей земли никоего зла учинити мн? и моимъ людем, а язъ скоро хощу по теб? ко царю ити, и дань принесу, и самъ к нему прииду». Царь же, услышав то от посла своего, что Дракула хощет приити к нему на службу, и посла его почести и одари много. И велми рад бысть, б? бо тогда ратуяся со восточными.[4] И посла скоро по вс?м градом и по земли, да когда Дракула поидет, никоегож зла никто дабы Дракул? не учинилъ, но еще и честь ему воздавали. Дракула же поиде, събрався съ вс?м воиньством,[5] и приставове царстии с нимъ, и велию честь ему воздаваху. Он же преиде по земли его яко 5 дни, и внезапу вернуся, и начат пл?нити градове и села, и множьство много попл?ни и изс?че, овых на колие сажаху турков, а иных на полы прес?кая и жжигая, и до ссущих младенець. Ничтоже остави, всю землю ту пусту учини, прочих же, иже суть християне, на свою землю прегна и насели. И множьство много користи взем, возвратись, приставовъ т?х почтив, отпусти, рек: «Шедше, пов?сте царю вашему, якоже вид?сте: сколко могох, толико есмь ему послужил. И будет ему угодна моя служба, и азъ еще хощу ему тако служити, какова ми есть сила». Царь же ничтоже ему не може учинити, но срамом поб?женъ бысть.
И толико ненавидя во своей земли зла, яко хто учинит кое зло, татбу или разбой, или кую лжу, или неправду, той никако не будет живъ. Аще ль велики боляринъ, иль священник, иль инок, или просты, аще и велико богатьство им?л бы кто, не может искупитись от смерти, и толико грозенъ бысть.
Источникъ его и кладязь на едином м?ст?, и к тому кладязу и источнику пришли путие мнози от многых странъ, и прихождаху людие мнози и пияху от кладязя и источника воду, студена бо б? и сладка. Он же у того кладязя на пустом м?ст? постави чару велию и дивну злату, и хто хотяще воду пити, да тою чарою пиетъ, на том м?ст? да поставит, и, елико оно время пребысть, никтоже см?аше ту чару взяти.
Единою ж пусти по всей земли свое вел?ние, да кто старъ, иль немощенъ, иль чимъ вреденъ, или нищъ, вси да приидут к нему. И собрашась бесчисленое множество нищих и странных к нему, чающе от него великиа милости. Он же повел? собрати вс?х во едину храмину велику, на то устроену, и повел? дати имъ ясти и пити доволно- они ж ядше и возвеселишась. Он же сам приде к нимъ и глагола имъ: «Что еще требуете?» Они же вси отв?щаша: «В?дает, государю, Богъ и твое величество, как тя Богъ вразумит». Он же глагола к ним: «Хощете ли, да сотворю вас беспечалны на сем св?т?, и ничим не нужни будете?» Они же, чающе от него велико н?что, и глаголаша вси: «Хощемъ, государю». Он же повел? заперети храм и зажещи огнем, и вси ту изгор?ша. И глаголаше к боляром своимъ: «Да в?сте, что учиних тако: первое, да не стужают людем и никтоже да не будеть нищь в моей земли, но вси богатии- второе, свободих ихъ, да не стражут никтоже от них на семъ св?т? от нищеты иль от недуга».
Единою ж приидоша к нему от Угорскыя земли два латинска мниха милостыни ради. Он же повел? их развести разно, и призва к себ? единого от них, и показа ему округ двора множьство бесчисленое людей на кол?хъ и на колес?х, и вопроси его: «Добро ли тако сътворих, и како ти суть, иже на колии?» Он же глагола: «Ни, государю, зло чиниши, без милости казниши- подобает государю милостиву быти. А ти же на кольи мученици суть». Призвав же и другаго и вопроси его тако же. Он же отв?ща: «Ты, государь, от Бога поставленъ еси лихо творящих казнити, а добро творящих жаловати. А ти лихо творили, по своимъ д?ломъ въсприали». Он же призвавъ перваго и глагола к нему: «Да почто ты из монастыря и ис келии своея ходиши по великым государемъ, не зная ничтоже? А нын? самъ еси глаголалъ, яко ти мученици суть, азъ и тебе хощу мученика учинити, да и ты с ними будеши мученикъ». И повел? его на колъ посадити проходомъ, а другому повел? дати 50 дукатъ злата, глаголя: «Ты еси разуменъ муж». И повел? его на воз? с почестиемъ отвести и до Угорскыя земли.
Н?когда ж прииде купець гость н?кы от Угорскыя земли въ его град. И по его запов?ди остави возъ свой на улици града пред полатою и товаръ свой на воз?, а самъ спаше в полат?. И пришед н?кто, украде с воза 160 дукатъ злата. Купец же иде къ Дракул?, пов?да ему изгубление злата. Дракула же глагола ему: «Поиди, в сию нощь обрящеши злато». И повел? по всему граду искати татя, глаголя: «Аще не обрящется тать, то весь град погублю». И повел? свое злато, несъ, положити на воз? в нощи и приложи единъ златой. Купец же въставъ, и обр?те злато, и прочет единою и дващи, обр?ташесь единъ лишний златой- и шед къ Дракул?, глагола: «Государю, обр?тох злато, и се есть единъ златой не мой, лишний». Тогда же приведоша и татя оного и съ златом. И глагола купцю: «Иди с миром- аще бы ми еси не пов?далъ злато, готовъ бых и тебе с симъ татемъ на колъ посадити».
Аще жена кая от мужа прелюбы сътворит, он же веляше срамъ ей выр?зати, и кожю содрати, и привязати ея нагу, и кожу ту на столп? среди града и торга пов?сити. И девицамъ, кои девьства не сохранят, и вдовам також, а иным сосца отр?заху, овым же кожу содравше со срама ея, и роженъ жел?зенъ разжегши, вонзаху въ срам ей, и усты исхожаше. И тако привязана стояше у столпа нага, дондеже плоть и кости ей распадутся иль птицам в сн?дь будет.
Единою ж яздящу ему путем, и узр? на н?коем сиромах? срачицю издрану худу и въпроси его: «Имаши ли жену?» Он же отв?ща: «Имамъ, государю». Он же глагола: «Веди мя в дом твой, да вижю». И узр? жену его, младу сущу и здраву, и глагола мужу ея: «Не си ли ленъ с?ялъ?» Он же отв?ща: «Господи, много имам лну». И показа ему много лну. И глагола жен? его: «Да почто ты л?ность им?еши к мужу своему? Онъ долженъ есть с?яти, и орати, и тебе хранити, а ты должна еси на мужа своего одежю св?тлу и л?пу чинити, а ты и срачици не хощеши ему учинити, а здрава сущи т?лом. Ты еси повинна, а не мужь твой, аще ли бы муж не с?ялъ лну, то бы мужъ твой повиненъ был». И повел? ей руц? отс?щи и трупъ ея на колъ всадити.
Н?когда ж об?доваше под трупиемъ мертвых человекъ, иже на колие саженых множьство бо округ стола его- он же среди ихъ ядяше и т?мъ услажашесь. Слуга ж его, иже пред нимъ ясти ставляше, смраду оного не моги терп?ти, и заткну носъ, и на страну главу свою склони. Он же вопроси его: «Что ради тако чинишь?» Он же отв?ща: «Государю, не могу смрада сего терп?ти». Дракула же ту и повел? его на колъ всадити, глаголя: «Тамо ти есть высоко жити, смрад не можеть тебе доити».
Иногда же прииде от угорскаго короля Матт?ашя[6] апоклисарь до него, человекъ не малъ, боляринъ, в ляс?х родом. И повел? ему с?сти с собою на об?д? среди трупия того. И пред нимъ лежаше единъ колъ велми дебелъ и высокъ, весь позлащенъ, и вопроси апоклисаря Дракула: «Что ради учинихъ сей колъ тако? Пов?ж ми». Посол же той велми убояся и глагола: «Государю, мнит ми ся тако: н?ки великий человекъ пред тобою согр?ши, и хощеши ему почтену смерть учинити паче иных». Дракула же глагола: «Право реклъ еси- ты еси велика государя посолъ кралевьскы, теб? учиних сей колъ». Он же отв?ща: «Государю, аще достойное смерти сод?лалъ буду, твори, еже хощеши: праведный бо еси судия — не ты повиненъ моей смерти, но азъ самъ». Дракула же расмияся и рече: «Аще бы ми еси не тако отв?щал, воистину бы был еси на семъ кол?». И почти его велми и, одаривъ, отпусти, глаголя: «Ты вправду ходи на поклисарство от великых государей к великым огосударемъ, научен бо еси съ государьми великыми говорити, прочии же да не дерзнуть, но первое учими будуть, какъ имъ съ государьми великыми бес?довати». Таковъ обычай им?аше Дракула: отколе к нему прихождаше посолъ от царя или от короля неизященъ и не ум?аше противъ кознем кто отв?щати, то на колъ его всажаше, глаголя: «Не азъ повиненъ твоей смерти — иль государъ твой, иль ты самъ. На мене ничтоже рци зла. Аще государь твой, в?дая тебе малоумна и не научена, послал тя есть ко мн?, к ееликоумну государю, то государь твой убил тя есть- аще ль самъ дерзнулъ еси, не научився, то самъ убилъ еси себя». Тако поклисарю учиняше колъ высокъ и позлащенъ весь, и на него всаждаше, и государю его т? р?чи отписоваше с прочими, да не шлет к великоумну государю малоумна и т научена мужа в посольство.
Учиниша же ему мастери бочкы жел?зны- он же насыпа их злата, в р?ку положи. А мастеровъ т?х пос?щи повел?, да никтоже ув?сть съд?ланнаго имъ окаанства, токмо тезоимениты ему диаволъ.
Н?когда же поиде на него воинством король угорскы Матт?ашь- он же поиде противъ ему, и ср?теся с ним, и ударишась обои, и ухватиша Дракулу жива, от своихъ изданъ по крамол?.[7] И приведенъ бысть Дракула ко кралю, и повел? его метнути в темницю. И с?де в Вышеград? на Дунаи, выше Будина 4 мили,[8] 12 л?т. А на Мунтьянской земли посади иного воеводу.
Умершу же тому воевод?, и краль пусти к нему в темницю, да аще восхощет быти воевода на Мунтианской земли, якоже и первие, то да латиньскую в?ру прииметь, аще ль же ни, то умрети в темници хощеть. Дракула же возлюби паче временнаго св?та сладость, нежели в?чнаго и бесконечнаго, и отпаде православия, и отступи от истинны, и остави св?тъ, и приа тму. Увы, не возможе темничныя временныя тяготы понести, и уготовася на бесконечное мучение, и остави православную нашу в?ру, и приатъ латыньскую прелесть. Крал же не токмо дасть ему воеводство на Мунтьянской земли, но и сестру свою родную дасть ему в жену,[9] от неяже роди два сына. Пожив же мало, яко 10 л?т, и тако скончася в той прельсти.[10]
Глаголют же о немь, яко, и в темници с?дя, не остася своего злаго обычая, но мыши ловя и птици на торгу покупая, и тако казняше ихъ, ову на колъ посажаше, а иной главу отс?каше, а со иныя, перие ощипавъ, пускаше. И научися шити и т?мъ в темници кормляшесь.
Егда же краль изведе его ис темници, и приведе его на Будинъ, и дасть ему домъ в Пещи противу Будина, и еще у краля не былъ, случися н?коему злод?ю уйти на его дворъ, и съхранися. Гонящии же приидоша, и начаша искати, и наидоша его. Дракула же воставъ, взем мечь свой, и скочи с полаты, и отс?че главу приставу оному, держащему злод?я, а злод?я отпусти- прочии же б?жаша, и приидоша к биреву, и пов?даша ему бывшее. Бирев же съ вс?ми посадникы иде ко кралю, жалуяся на Дракулу. Король же посла к нему, вопрошая: «Что ради таково зло учини?» Он же тако отв?ща: «Зло никое ж учиних, но онъ самъ себе убил- находя разбойническы на великаго государя домъ, всякъ такъ погибнеть. Аще ли то ко мн? пришел бы, явил, и азъ во своемъ дому нашел бы того злод?я, или бы выдалъ, или простил его от смерти». Кралю же пов?даша. Король же нача см?ятися и дивитись его сердцю.
Конец же его сице:[11] живяше на Мунтианской земли, и приидоша на землю его турци, начаша пл?нити. Он же удари на них, и поб?гоша турци. Дракулино же войско безъ милости начаша их с?щи и гнаша их. Дракула же от радости възгнавъ на гору, да видить, како с?куть турковъ, и отторгься от войска- ближнии его, мнящись яко турчинъ, и удари его единъ копиемъ. Он же вид?въ, яко от своих убиваемъ, и ту уби своих убийць мечем своимъ 5, его же мнозими копии сбодоша, и тако убиенъ бысть.
Корол же сестру свою взят, и со дв?ма сынми, въ Угорскую землю на Будинъ. Единъ при кралев? сын? живет, а другий был у варадинского бископа[12] и при нас умре, а третьяго сына, стар?йшаго, Михаила,[13] тут же на Будину вид?хом, от царя турскаго приб?гъ ко кралю- еще не женився, прижил его Дракула съ единою д?вкою. Стефан же молдовскый з кралевы воли посади на Мунтьянской земли н?коего воеводскаго сына, Влада именем. Бысть бо той Владъ от младенства инокъ, потомъ и священникъ и игуменъ в монастыри, потомъ ростригся и с?лъ на воеводство, и женился, понялъ воеводскую жену, иже после Дракулы мало побылъ, и убилъ его Стефанъ волосьскы,[14] того жену понялъ. И нын? воевода на Мунтьянской земли Владъ, иже бывы чернець и игуменъ.[15]
В л?то 6994 февраля 13 прежь писал, та же в л?то 6998 генваря 28 вдругье переписах азъ, гр?шны Ефросинъ.[16]
Бысть в Мунтьянской земли[1] греческыя в?ры христианинъ воевода именем Дракула влашеским языком, а нашим — диаволъ.[2] Толико зломудръ, якоже по имени его, тако и житие его.
Приидоша к нему н?когда от турьскаго поклисарие[3] и, егда внидоша к нему и поклонишась по своему обычаю, а капъ своих з главъ не сняша. Он же вопроси их: «Что ради тако учинисте, ко государю велику приидосте и такову срамоту ми учинисте?» Они же отв?щаша: «Таковъ обычай нашь, государь, и земля наша им?ет». Он же глагола имъ: «И азъ хощу вашего закона потвердити, да кр?пко стоите». И повел? имъ гвоздиемъ малым жел?зным ко главам прибити капы и отпусти ихъ, рекъ имъ: «Шедше, скажите государю вашему: онъ навыкъ от вас ту срамоту терп?ти, мы же не навыкохом, да не посылает своего обычая ко иным государемъ, кои не хотят его им?ти, но у себе его да держит».
Царь же велми разсердити себе о том, и поиде воинством на него, и прииде на него со многими силами. Он же, собравъ елико им?аше у себе войска, и удари на турковъ нощию, и множьство изби их. И не возможе противу великого войска малыми людьми и възратися. И кои с нимъ з бою того приидоша, и начат ихъ сам смотрити- кой раненъ спереди, тому честь велию подаваше и витязем его учиняше, коих же сзади, того на колъ повел? всажати проходом, глаголя: «Ты еси не муж, но жена». А тогда, коли поиде на туркы, тако глагола всему войску своему: «Кто хощет смерть помышляти, той не ходи со мною, остани зде». Царь же, слышавъ то, поиде прочь с великою срамотою, безчислено изгуби войска, не см? на него поити.
Царь же поклисаря посла к нему, да ему дасть дань. Дракула же велми почести поклисаря оного, и показа ему все свое им?ние, и рече ему: «Азъ не токмо хощу дань давати царю, но со вс?мъ своимъ воинством и со всею казною хощу к нему ити на службу, да како ми повелитъ, тако ему служу. И ты возв?сти царю, какъ поиду к нему, да не велить царь по своей земли никоего зла учинити мн? и моимъ людем, а язъ скоро хощу по теб? ко царю ити, и дань принесу, и самъ к нему прииду». Царь же, услышав то от посла своего, что Дракула хощет приити к нему на службу, и посла его почести и одари много. И велми рад бысть, б? бо тогда ратуяся со восточными.[4] И посла скоро по вс?м градом и по земли, да когда Дракула поидет, никоегож зла никто дабы Дракул? не учинилъ, но еще и честь ему воздавали. Дракула же поиде, събрався съ вс?м воиньством,[5] и приставове царстии с нимъ, и велию честь ему воздаваху. Он же преиде по земли его яко 5 дни, и внезапу вернуся, и начат пл?нити градове и села, и множьство много попл?ни и изс?че, овых на колие сажаху турков, а иных на полы прес?кая и жжигая, и до ссущих младенець. Ничтоже остави, всю землю ту пусту учини, прочих же, иже суть християне, на свою землю прегна и насели. И множьство много користи взем, возвратись, приставовъ т?х почтив, отпусти, рек: «Шедше, пов?сте царю вашему, якоже вид?сте: сколко могох, толико есмь ему послужил. И будет ему угодна моя служба, и азъ еще хощу ему тако служити, какова ми есть сила». Царь же ничтоже ему не може учинити, но срамом поб?женъ бысть.
И толико ненавидя во своей земли зла, яко хто учинит кое зло, татбу или разбой, или кую лжу, или неправду, той никако не будет живъ. Аще ль велики боляринъ, иль священник, иль инок, или просты, аще и велико богатьство им?л бы кто, не может искупитись от смерти, и толико грозенъ бысть.
Источникъ его и кладязь на едином м?ст?, и к тому кладязу и источнику пришли путие мнози от многых странъ, и прихождаху людие мнози и пияху от кладязя и источника воду, студена бо б? и сладка. Он же у того кладязя на пустом м?ст? постави чару велию и дивну злату, и хто хотяще воду пити, да тою чарою пиетъ, на том м?ст? да поставит, и, елико оно время пребысть, никтоже см?аше ту чару взяти.
Единою ж пусти по всей земли свое вел?ние, да кто старъ, иль немощенъ, иль чимъ вреденъ, или нищъ, вси да приидут к нему. И собрашась бесчисленое множество нищих и странных к нему, чающе от него великиа милости. Он же повел? собрати вс?х во едину храмину велику, на то устроену, и повел? дати имъ ясти и пити доволно- они ж ядше и возвеселишась. Он же сам приде к нимъ и глагола имъ: «Что еще требуете?» Они же вси отв?щаша: «В?дает, государю, Богъ и твое величество, как тя Богъ вразумит». Он же глагола к ним: «Хощете ли, да сотворю вас беспечалны на сем св?т?, и ничим не нужни будете?» Они же, чающе от него велико н?что, и глаголаша вси: «Хощемъ, государю». Он же повел? заперети храм и зажещи огнем, и вси ту изгор?ша. И глаголаше к боляром своимъ: «Да в?сте, что учиних тако: первое, да не стужают людем и никтоже да не будеть нищь в моей земли, но вси богатии- второе, свободих ихъ, да не стражут никтоже от них на семъ св?т? от нищеты иль от недуга».
Единою ж приидоша к нему от Угорскыя земли два латинска мниха милостыни ради. Он же повел? их развести разно, и призва к себ? единого от них, и показа ему округ двора множьство бесчисленое людей на кол?хъ и на колес?х, и вопроси его: «Добро ли тако сътворих, и како ти суть, иже на колии?» Он же глагола: «Ни, государю, зло чиниши, без милости казниши- подобает государю милостиву быти. А ти же на кольи мученици суть». Призвав же и другаго и вопроси его тако же. Он же отв?ща: «Ты, государь, от Бога поставленъ еси лихо творящих казнити, а добро творящих жаловати. А ти лихо творили, по своимъ д?ломъ въсприали». Он же призвавъ перваго и глагола к нему: «Да почто ты из монастыря и ис келии своея ходиши по великым государемъ, не зная ничтоже? А нын? самъ еси глаголалъ, яко ти мученици суть, азъ и тебе хощу мученика учинити, да и ты с ними будеши мученикъ». И повел? его на колъ посадити проходомъ, а другому повел? дати 50 дукатъ злата, глаголя: «Ты еси разуменъ муж». И повел? его на воз? с почестиемъ отвести и до Угорскыя земли.
Н?когда ж прииде купець гость н?кы от Угорскыя земли въ его град. И по его запов?ди остави возъ свой на улици града пред полатою и товаръ свой на воз?, а самъ спаше в полат?. И пришед н?кто, украде с воза 160 дукатъ злата. Купец же иде къ Дракул?, пов?да ему изгубление злата. Дракула же глагола ему: «Поиди, в сию нощь обрящеши злато». И повел? по всему граду искати татя, глаголя: «Аще не обрящется тать, то весь град погублю». И повел? свое злато, несъ, положити на воз? в нощи и приложи единъ златой. Купец же въставъ, и обр?те злато, и прочет единою и дващи, обр?ташесь единъ лишний златой- и шед къ Дракул?, глагола: «Государю, обр?тох злато, и се есть единъ златой не мой, лишний». Тогда же приведоша и татя оного и съ златом. И глагола купцю: «Иди с миром- аще бы ми еси не пов?далъ злато, готовъ бых и тебе с симъ татемъ на колъ посадити».
Аще жена кая от мужа прелюбы сътворит, он же веляше срамъ ей выр?зати, и кожю содрати, и привязати ея нагу, и кожу ту на столп? среди града и торга пов?сити. И девицамъ, кои девьства не сохранят, и вдовам також, а иным сосца отр?заху, овым же кожу содравше со срама ея, и роженъ жел?зенъ разжегши, вонзаху въ срам ей, и усты исхожаше. И тако привязана стояше у столпа нага, дондеже плоть и кости ей распадутся иль птицам в сн?дь будет.
Единою ж яздящу ему путем, и узр? на н?коем сиромах? срачицю издрану худу и въпроси его: «Имаши ли жену?» Он же отв?ща: «Имамъ, государю». Он же глагола: «Веди мя в дом твой, да вижю». И узр? жену его, младу сущу и здраву, и глагола мужу ея: «Не си ли ленъ с?ялъ?» Он же отв?ща: «Господи, много имам лну». И показа ему много лну. И глагола жен? его: «Да почто ты л?ность им?еши к мужу своему? Онъ долженъ есть с?яти, и орати, и тебе хранити, а ты должна еси на мужа своего одежю св?тлу и л?пу чинити, а ты и срачици не хощеши ему учинити, а здрава сущи т?лом. Ты еси повинна, а не мужь твой, аще ли бы муж не с?ялъ лну, то бы мужъ твой повиненъ был». И повел? ей руц? отс?щи и трупъ ея на колъ всадити.
Н?когда ж об?доваше под трупиемъ мертвых человекъ, иже на колие саженых множьство бо округ стола его- он же среди ихъ ядяше и т?мъ услажашесь. Слуга ж его, иже пред нимъ ясти ставляше, смраду оного не моги терп?ти, и заткну носъ, и на страну главу свою склони. Он же вопроси его: «Что ради тако чинишь?» Он же отв?ща: «Государю, не могу смрада сего терп?ти». Дракула же ту и повел? его на колъ всадити, глаголя: «Тамо ти есть высоко жити, смрад не можеть тебе доити».
Иногда же прииде от угорскаго короля Матт?ашя[6] апоклисарь до него, человекъ не малъ, боляринъ, в ляс?х родом. И повел? ему с?сти с собою на об?д? среди трупия того. И пред нимъ лежаше единъ колъ велми дебелъ и высокъ, весь позлащенъ, и вопроси апоклисаря Дракула: «Что ради учинихъ сей колъ тако? Пов?ж ми». Посол же той велми убояся и глагола: «Государю, мнит ми ся тако: н?ки великий человекъ пред тобою согр?ши, и хощеши ему почтену смерть учинити паче иных». Дракула же глагола: «Право реклъ еси- ты еси велика государя посолъ кралевьскы, теб? учиних сей колъ». Он же отв?ща: «Государю, аще достойное смерти сод?лалъ буду, твори, еже хощеши: праведный бо еси судия — не ты повиненъ моей смерти, но азъ самъ». Дракула же расмияся и рече: «Аще бы ми еси не тако отв?щал, воистину бы был еси на семъ кол?». И почти его велми и, одаривъ, отпусти, глаголя: «Ты вправду ходи на поклисарство от великых государей к великым огосударемъ, научен бо еси съ государьми великыми говорити, прочии же да не дерзнуть, но первое учими будуть, какъ имъ съ государьми великыми бес?довати». Таковъ обычай им?аше Дракула: отколе к нему прихождаше посолъ от царя или от короля неизященъ и не ум?аше противъ кознем кто отв?щати, то на колъ его всажаше, глаголя: «Не азъ повиненъ твоей смерти — иль государъ твой, иль ты самъ. На мене ничтоже рци зла. Аще государь твой, в?дая тебе малоумна и не научена, послал тя есть ко мн?, к ееликоумну государю, то государь твой убил тя есть- аще ль самъ дерзнулъ еси, не научився, то самъ убилъ еси себя». Тако поклисарю учиняше колъ высокъ и позлащенъ весь, и на него всаждаше, и государю его т? р?чи отписоваше с прочими, да не шлет к великоумну государю малоумна и т научена мужа в посольство.
Учиниша же ему мастери бочкы жел?зны- он же насыпа их злата, в р?ку положи. А мастеровъ т?х пос?щи повел?, да никтоже ув?сть съд?ланнаго имъ окаанства, токмо тезоимениты ему диаволъ.
Н?когда же поиде на него воинством король угорскы Матт?ашь- он же поиде противъ ему, и ср?теся с ним, и ударишась обои, и ухватиша Дракулу жива, от своихъ изданъ по крамол?.[7] И приведенъ бысть Дракула ко кралю, и повел? его метнути в темницю. И с?де в Вышеград? на Дунаи, выше Будина 4 мили,[8] 12 л?т. А на Мунтьянской земли посади иного воеводу.
Умершу же тому воевод?, и краль пусти к нему в темницю, да аще восхощет быти воевода на Мунтианской земли, якоже и первие, то да латиньскую в?ру прииметь, аще ль же ни, то умрети в темници хощеть. Дракула же возлюби паче временнаго св?та сладость, нежели в?чнаго и бесконечнаго, и отпаде православия, и отступи от истинны, и остави св?тъ, и приа тму. Увы, не возможе темничныя временныя тяготы понести, и уготовася на бесконечное мучение, и остави православную нашу в?ру, и приатъ латыньскую прелесть. Крал же не токмо дасть ему воеводство на Мунтьянской земли, но и сестру свою родную дасть ему в жену,[9] от неяже роди два сына. Пожив же мало, яко 10 л?т, и тако скончася в той прельсти.[10]
Глаголют же о немь, яко, и в темници с?дя, не остася своего злаго обычая, но мыши ловя и птици на торгу покупая, и тако казняше ихъ, ову на колъ посажаше, а иной главу отс?каше, а со иныя, перие ощипавъ, пускаше. И научися шити и т?мъ в темници кормляшесь.
Егда же краль изведе его ис темници, и приведе его на Будинъ, и дасть ему домъ в Пещи противу Будина, и еще у краля не былъ, случися н?коему злод?ю уйти на его дворъ, и съхранися. Гонящии же приидоша, и начаша искати, и наидоша его. Дракула же воставъ, взем мечь свой, и скочи с полаты, и отс?че главу приставу оному, держащему злод?я, а злод?я отпусти- прочии же б?жаша, и приидоша к биреву, и пов?даша ему бывшее. Бирев же съ вс?ми посадникы иде ко кралю, жалуяся на Дракулу. Король же посла к нему, вопрошая: «Что ради таково зло учини?» Он же тако отв?ща: «Зло никое ж учиних, но онъ самъ себе убил- находя разбойническы на великаго государя домъ, всякъ такъ погибнеть. Аще ли то ко мн? пришел бы, явил, и азъ во своемъ дому нашел бы того злод?я, или бы выдалъ, или простил его от смерти». Кралю же пов?даша. Король же нача см?ятися и дивитись его сердцю.
Конец же его сице:[11] живяше на Мунтианской земли, и приидоша на землю его турци, начаша пл?нити. Он же удари на них, и поб?гоша турци. Дракулино же войско безъ милости начаша их с?щи и гнаша их. Дракула же от радости възгнавъ на гору, да видить, како с?куть турковъ, и отторгься от войска- ближнии его, мнящись яко турчинъ, и удари его единъ копиемъ. Он же вид?въ, яко от своих убиваемъ, и ту уби своих убийць мечем своимъ 5, его же мнозими копии сбодоша, и тако убиенъ бысть.
Корол же сестру свою взят, и со дв?ма сынми, въ Угорскую землю на Будинъ. Единъ при кралев? сын? живет, а другий был у варадинского бископа[12] и при нас умре, а третьяго сына, стар?йшаго, Михаила,[13] тут же на Будину вид?хом, от царя турскаго приб?гъ ко кралю- еще не женився, прижил его Дракула съ единою д?вкою. Стефан же молдовскый з кралевы воли посади на Мунтьянской земли н?коего воеводскаго сына, Влада именем. Бысть бо той Владъ от младенства инокъ, потомъ и священникъ и игуменъ в монастыри, потомъ ростригся и с?лъ на воеводство, и женился, понялъ воеводскую жену, иже после Дракулы мало побылъ, и убилъ его Стефанъ волосьскы,[14] того жену понялъ. И нын? воевода на Мунтьянской земли Владъ, иже бывы чернець и игуменъ.[15]
В л?то 6994 февраля 13 прежь писал, та же в л?то 6998 генваря 28 вдругье переписах азъ, гр?шны Ефросинъ.[16]