IPSISSIMUS
Administrator
Регистрация:19 Апр 2013
Сообщения:39.263
Реакции:1.396
Баллы:113
СЛОВО СВЯТОГО ГРИГОРИЯ БОГОСЛОВА О ЧЕСТН?М КРЕСТ?
Егдаже погребоша Адама[1] с венцом, иже свит и возложи на главу его от древа, от негоже изгнан бысть, иже принесе ему Сифь,[2] сынъ его, иже дасть ему аггелъ из рая, и возрасте древо из венца из главы Адамовы. И бысть велико, и велико и пречюдно возрастом на трое растуще. И въ едино стар?ющеся и пребысть седмерицею высочайши вс?х древъ.
О друзем древе, на немже распятся разбойник в?рный
От того же древа изнесе Тигръ[3] река из Рая и стояше на песц?. Тако егда хотяше помянути Сиф отца своего Адама, и показа ему аггелъ древа, и сотвори огнь на рец?, рекомой Яил?,[4] и память сотвори отцу своему. И то огнь будет неугасая и до веку всегда горит непрестанно. И лютыя зв?ри стрегут того огня.
Да егда согр?шит Лотъ[5] и прииде ко Аврааму[6] на покаяние, егда слыша Авраам и ужасеся велми, и пусти Лота, да погибнет, и рече ему: «Прииди и принеси огня, иже во Ниле рец?». И шед Лот, и обрете вси зв?рие спяща, и възять три главня, и принесе къ Аврааму. И вид? Авраамь, и позна, и удивися. И запов?да ему посадити их на горници м?ст? и поливати водою. И рече: «Егда прорастят главня, тогда еси прость от гр?ха того». Б?ше бо вода далече, 3-щ на день донос?ше въ уст?х своих и поливаше главня, и тако прорастошя. И възыде др?во пр?чюдно и пр?красно з?ло.
О третиемь др?в?, на немже распятся разбойник нев?рный
От того жде др?ва изнесе вода потопнаа. И егда исяче вода, др?во оста при р?ц? Мерст?й.[7] Да егда изведе Моиси израильт?ны,[8] не им?шя что пити, понеже б? вода горка. Моиси ход?ше скръбно, воду искый. И сътвори молитву къ Богу, и показа ему аггель др?во, и то др?во лежаше връху и цъвт?ше. И въземь Моиси от др?ва, и крестаобразно посади въ р?ц?, и усладися вода от др?ва.[9] И израсте др?во пр?великое з?ло и чюдно, и пр?украшенно.
Въпрос. Како зачяхуся та др?ва или како раст?ху тако?
Ответ. Егда насади Господь Рай, не б? ту тогда ни аггела, никого, тъкмо Господь и Сатанаиль.[10] И что вел?вааше Господь садити, Сатанаиль крад?ше от въс?кого сада тай от Господа и просыпа наср?д? Рая. Господь рече: «Ту будет т?ло мое и азъ самь ту буду, и будет теб? на прогнание». И изшед вънь. И рече Сатанаиль: «Господи, благослови, елика насадихов?». Господь рече: «Ту есмъ азь поср?д? Рая». И егда изыде Сатанаиль, да видит др?во свое, Др?во его изгна изь Рая. И почрън? Сатанаиль и бысть диаволь.
Др?во же израсте на 3 стлъпы: единь стлъпь Адамь, 2 стлъпь Евва, 3 стлъп поср?де самь Господь. Да егда съгр?ши Адам и Евва,[11] тогда паде Адамова чясть въ р?ку Тигрь и изнесе его. Да егда бысть потопь, на вод? потопн? изыде, да егда исяче вода, др?во же израсте при Мерст?й р?ц?. А Еввина чясть паде въ Раи.
Въпрос. Како пакы съвъкупишася та др?ва въ Иерусалим??
Отв?т. Егда хот?ше Господь Богъ да съзиждеть Соломонь[12] дом Божий, святый Сионь,[13] и спусти Господь пръстень Соломону, и обладааше б?совы въс?ми. И създа дом Божий, святый Сионь. И искааше др?во да покрыет церковь. И пов?дашя ему др?во, еже посади Моиси въ Мерр?. И шед и пос?че др?во, и възяху др?во 80 бывол. И омрачишася при Иордани,[14] и бысть бур? велика, и потопи др?во въ Иордани, и не обр?тошу его.
И сказаша ему другое древо, иже от главен бяша, и иде на др?во, еже б? от главень. Б?ше бо народ мног, въс?х 3 тысяш, людий, еже в?роваху въ др?во, то бо др?во твор?ше чюдеса велика, и въси мн?ху на том др?в? распятися хощет Господь. Егда хот?ше др?во с?щи Соломонь, людие не даваху ему и глаголаху ему: «О Соломоне, не дамы теб? др?во с?щи животное. Где вид? ты 3 главня проросли и чюдо творящу я велико? И мнози обр?тают от него спасение, понеже на нем распятися хот?ше Господь». Соломонь мноз?х порази и пос?че др?во. И принесе е въ Иерусалимь. Людие же в?рующе въ др?во събрашя в?твие др?ву и принесошу плачяще въ Иерусалимь, и позирающе на др?во.
И принесе Соломон др?во въ церковь, и не прияся, идеже хот?ху поставити. И печалень бысть Соломон. И слыша Сивила[15] о др?в? и прииде вид?ти е, и с?де на др?в?, и подпали я огнь. Тогда Сивила рече: «О тръклятое др?во». Въси же людие въпиаху единогласно: «О тръблаженое др?во, на немже распятся Господь!» Тако Соломонь въздвиже др?во и послони е въ церковь.
Един же мужь именемь Елисей др?во д?лаше над Иорданемь, и спаде секира въ Иордань и въглъбе въ др?во, еже потопи Иордань. И прииде и пов?да Соломону. И шед и възяшу др?во, и познашу е, и принесошя въ Иерусалимь, и приложишя къ церкви, и не прияся. И прислонишу и то къ другому др?ву. И рече Соломон: «О велие чюдо! Сиа др?ва пр?чюдна суть высотою и красотою, и не могошяся прияти. И где обрящем высочае т?х др?вь ино др?во?» И въпроси демоны, их же дръжаше печатию Господнею. Они же р?шя: «Знаемь др?во далече въ Едем? велико и чюдно, и пр?дивно. И страшно намь о том глаголати». Соломонь рече: «Завязую вы печатию Господнею, яже мне ся даль Богъ, ид?те и принес?те зде, емше за връшие и за корение». И шедше демони и изяшу др?во и с корене, и изяшя Адамову главу въ корени,[16] и принесошя въ Иерусалимь, и отс?кошу др?во от корениа.
И пр?миришу на земли др?во и пр?сосувааше,[17] на церкви же велми не достааше. Соломонь рече: «О великое чюдо и пр?дивно! 3 др?ва обр?тох, еже не обрящутся нигдеже таковыя, и велика чюдеса творят, на земли достааше, на церкви не достааше много. И въс? яко от единого др?ва суть». И послони их къ церкви, и постави стражие, яко да блюдут др?ва.
Въпроси Соломон демоны: «Колико есть от Едема до Иерусалима?» Демони р?шя: «50 тысящь и шесть сът и 53 милей м?ста, изм?рили бо б?шя м?сто, колико есть».
Пов?сть о главе Адамов?
Глава же Адамова стоаше въ корени и никтоже знааше ю. Соломон же изыде на ловь, и възят его бур? напрасна. Единь отрокь его, носящи връхня царю одежду, не прилучися съ царемь, вид? пещеру и въниде въ ня, съ собою им?ше хръта и ястръба. И с?дящи вид? пещеру кость, а не камень. Егда пр?ста буря, изыде отрокь и обр?те цар?. И рече ему Соломонь: «О челов?че, камо ты д?ну мою одежду? Мене бур? потопи, и почто ты н?си обурень?» Отрок рече: «Господине, вид?х пещеру и вънидох въ ня съ хрътомь и ястръбом, а конь мой вън? стоаше. И вид?х кость, а не камень пещеру?» Царь же наутрие иде и очисти ю от корениа и от пръсти. И позна, яко то есть Адамова глава, и како есть съ древом изнесена, и како даде Сифу аггель, егда Адам умирааше.
Въпрос. Како бысть то др?во? Где ли възят аггель и даде Сифу?
Отв?т. Иже крад?ше Сатанаиль от Господа, и рече Господь: «Ты крадеши от мене, то будет теб? на прогнание». И тако прогна его. И израсте др?во на трое — Адамова чясть и Еввина, поср?де же самь Господь Богъ. Адамово др?во изнесе Тигръ р?ка, а Господню чясть даде архаггель Сифу и Сифь принесе Адаму, и извить себ? в?нець Адам. И из в?нца того др?во израсте. Еввина чясть на потоп? изыде.
И яко позна Соломон, яко то есть Адамова глава, принесе поср?де Иерусалима. И посла, и сънидошуся въси людие, и запов?давь им и рече: «Якоже мене видите творяща, тако и вы да сътворите». И възят камень Соломон и поклонися глав? рече: «Поклан?ю ти ся, яко и пръвой твари Божии», връже камень на главу и рече: «Побиваю тя, яко пр?ступника Божиа». И весь народ връгошя камение. И сътворишя Лифострато,[18] еврейскы — «Побиение». Ту бо бысть съборище въсему Иерусалиму.
Да егда бысть пр?дание Господа нашего Исуса Христа, приведошя къ Пилату Христа и два разбойника. Пилать повел? и сътворишу въ т?х др?в?х 3 кресты. И распяшя Христа на др?в?, иже израсте из главы Адамовы, а разбойника в?рнаго распяшя на др?в?, иже израсте от главень одеснуя Христа, а разбойника нев?рнаго распяшя ошую Христа на др?в?, иже израсте въ Мерст?й р?ц?, еже посади Моиси.
Исправление о двою разбойнику
Егда искааше Ирод[19] Господа нашего Исуса Христа убити, поять Иосифь[20] Богородицу съ сыном ея и съ Иаковом, братом Господним,[21] и ид?ху въ Египеть, якоже рече ему аггель. Б?ху бо въ гор? той два разбойника съ женами и съ д?тми своими. Единь разбойникь жену им?ше единь съсець имящи. И об? жен? разбойничи им?ху млады д?ти. Единому разбойнику жена бол?ше сердцемь люто за 6 дний, а другаго жена б? един?мь съсцем, тъкмо свое д?тя питааше, а оноя умирааше гладом. Тогда яшу Богородицу съ отрочятем и съ Иосифом, и рече разбойник, емуже б? жена болна: «Не сътворимь зло сему челов?ку, ни жен? его, и въздоит ми отрочя, 6 дний имать ничьсоже не въкусив». Тако пояшя и ведошу их въсвоясн. И въздои Богородица отрочя разбойничее 6 дний другых. И оздрав? жена разбойнича, а чадо разбойниче бысть добр?. И разбойникь рече: «Велие чюдо! Аще бы не пришла сиа жена съ отрочятем своим и оживила мое отрочя, умръло би». И проводишя Богородицу съ Иосифом и съ отрочятем съ дарами Велиц?ми.
Отрочята же разбойнича възрастошу и бышу разбойници, якоже и отци их. И егда приведошя къ распятию Господа нашего Исуса Христа, и емше их приведошу къ Пилату. И повел? Пилать обесишу их об? странь Господа. Егоже въздои Богородица и въпиаше одеснуя Господа: «Пом?ни мя, Господи, егда приидеши въ царстви си».[22] А другый разбойникь нел?пое глаголаше,[23] и тако испаде ис породы райския и в муку осудися. Адам же крестися кръвия Господа нашего Исуса Христа.
Богу нашему слава въ в?кы. Аминь.
Егдаже погребоша Адама[1] с венцом, иже свит и возложи на главу его от древа, от негоже изгнан бысть, иже принесе ему Сифь,[2] сынъ его, иже дасть ему аггелъ из рая, и возрасте древо из венца из главы Адамовы. И бысть велико, и велико и пречюдно возрастом на трое растуще. И въ едино стар?ющеся и пребысть седмерицею высочайши вс?х древъ.
О друзем древе, на немже распятся разбойник в?рный
От того же древа изнесе Тигръ[3] река из Рая и стояше на песц?. Тако егда хотяше помянути Сиф отца своего Адама, и показа ему аггелъ древа, и сотвори огнь на рец?, рекомой Яил?,[4] и память сотвори отцу своему. И то огнь будет неугасая и до веку всегда горит непрестанно. И лютыя зв?ри стрегут того огня.
Да егда согр?шит Лотъ[5] и прииде ко Аврааму[6] на покаяние, егда слыша Авраам и ужасеся велми, и пусти Лота, да погибнет, и рече ему: «Прииди и принеси огня, иже во Ниле рец?». И шед Лот, и обрете вси зв?рие спяща, и възять три главня, и принесе къ Аврааму. И вид? Авраамь, и позна, и удивися. И запов?да ему посадити их на горници м?ст? и поливати водою. И рече: «Егда прорастят главня, тогда еси прость от гр?ха того». Б?ше бо вода далече, 3-щ на день донос?ше въ уст?х своих и поливаше главня, и тако прорастошя. И възыде др?во пр?чюдно и пр?красно з?ло.
О третиемь др?в?, на немже распятся разбойник нев?рный
От того жде др?ва изнесе вода потопнаа. И егда исяче вода, др?во оста при р?ц? Мерст?й.[7] Да егда изведе Моиси израильт?ны,[8] не им?шя что пити, понеже б? вода горка. Моиси ход?ше скръбно, воду искый. И сътвори молитву къ Богу, и показа ему аггель др?во, и то др?во лежаше връху и цъвт?ше. И въземь Моиси от др?ва, и крестаобразно посади въ р?ц?, и усладися вода от др?ва.[9] И израсте др?во пр?великое з?ло и чюдно, и пр?украшенно.
Въпрос. Како зачяхуся та др?ва или како раст?ху тако?
Ответ. Егда насади Господь Рай, не б? ту тогда ни аггела, никого, тъкмо Господь и Сатанаиль.[10] И что вел?вааше Господь садити, Сатанаиль крад?ше от въс?кого сада тай от Господа и просыпа наср?д? Рая. Господь рече: «Ту будет т?ло мое и азъ самь ту буду, и будет теб? на прогнание». И изшед вънь. И рече Сатанаиль: «Господи, благослови, елика насадихов?». Господь рече: «Ту есмъ азь поср?д? Рая». И егда изыде Сатанаиль, да видит др?во свое, Др?во его изгна изь Рая. И почрън? Сатанаиль и бысть диаволь.
Др?во же израсте на 3 стлъпы: единь стлъпь Адамь, 2 стлъпь Евва, 3 стлъп поср?де самь Господь. Да егда съгр?ши Адам и Евва,[11] тогда паде Адамова чясть въ р?ку Тигрь и изнесе его. Да егда бысть потопь, на вод? потопн? изыде, да егда исяче вода, др?во же израсте при Мерст?й р?ц?. А Еввина чясть паде въ Раи.
Въпрос. Како пакы съвъкупишася та др?ва въ Иерусалим??
Отв?т. Егда хот?ше Господь Богъ да съзиждеть Соломонь[12] дом Божий, святый Сионь,[13] и спусти Господь пръстень Соломону, и обладааше б?совы въс?ми. И създа дом Божий, святый Сионь. И искааше др?во да покрыет церковь. И пов?дашя ему др?во, еже посади Моиси въ Мерр?. И шед и пос?че др?во, и възяху др?во 80 бывол. И омрачишася при Иордани,[14] и бысть бур? велика, и потопи др?во въ Иордани, и не обр?тошу его.
И сказаша ему другое древо, иже от главен бяша, и иде на др?во, еже б? от главень. Б?ше бо народ мног, въс?х 3 тысяш, людий, еже в?роваху въ др?во, то бо др?во твор?ше чюдеса велика, и въси мн?ху на том др?в? распятися хощет Господь. Егда хот?ше др?во с?щи Соломонь, людие не даваху ему и глаголаху ему: «О Соломоне, не дамы теб? др?во с?щи животное. Где вид? ты 3 главня проросли и чюдо творящу я велико? И мнози обр?тают от него спасение, понеже на нем распятися хот?ше Господь». Соломонь мноз?х порази и пос?че др?во. И принесе е въ Иерусалимь. Людие же в?рующе въ др?во събрашя в?твие др?ву и принесошу плачяще въ Иерусалимь, и позирающе на др?во.
И принесе Соломон др?во въ церковь, и не прияся, идеже хот?ху поставити. И печалень бысть Соломон. И слыша Сивила[15] о др?в? и прииде вид?ти е, и с?де на др?в?, и подпали я огнь. Тогда Сивила рече: «О тръклятое др?во». Въси же людие въпиаху единогласно: «О тръблаженое др?во, на немже распятся Господь!» Тако Соломонь въздвиже др?во и послони е въ церковь.
Един же мужь именемь Елисей др?во д?лаше над Иорданемь, и спаде секира въ Иордань и въглъбе въ др?во, еже потопи Иордань. И прииде и пов?да Соломону. И шед и възяшу др?во, и познашу е, и принесошя въ Иерусалимь, и приложишя къ церкви, и не прияся. И прислонишу и то къ другому др?ву. И рече Соломон: «О велие чюдо! Сиа др?ва пр?чюдна суть высотою и красотою, и не могошяся прияти. И где обрящем высочае т?х др?вь ино др?во?» И въпроси демоны, их же дръжаше печатию Господнею. Они же р?шя: «Знаемь др?во далече въ Едем? велико и чюдно, и пр?дивно. И страшно намь о том глаголати». Соломонь рече: «Завязую вы печатию Господнею, яже мне ся даль Богъ, ид?те и принес?те зде, емше за връшие и за корение». И шедше демони и изяшу др?во и с корене, и изяшя Адамову главу въ корени,[16] и принесошя въ Иерусалимь, и отс?кошу др?во от корениа.
И пр?миришу на земли др?во и пр?сосувааше,[17] на церкви же велми не достааше. Соломонь рече: «О великое чюдо и пр?дивно! 3 др?ва обр?тох, еже не обрящутся нигдеже таковыя, и велика чюдеса творят, на земли достааше, на церкви не достааше много. И въс? яко от единого др?ва суть». И послони их къ церкви, и постави стражие, яко да блюдут др?ва.
Въпроси Соломон демоны: «Колико есть от Едема до Иерусалима?» Демони р?шя: «50 тысящь и шесть сът и 53 милей м?ста, изм?рили бо б?шя м?сто, колико есть».
Пов?сть о главе Адамов?
Глава же Адамова стоаше въ корени и никтоже знааше ю. Соломон же изыде на ловь, и възят его бур? напрасна. Единь отрокь его, носящи връхня царю одежду, не прилучися съ царемь, вид? пещеру и въниде въ ня, съ собою им?ше хръта и ястръба. И с?дящи вид? пещеру кость, а не камень. Егда пр?ста буря, изыде отрокь и обр?те цар?. И рече ему Соломонь: «О челов?че, камо ты д?ну мою одежду? Мене бур? потопи, и почто ты н?си обурень?» Отрок рече: «Господине, вид?х пещеру и вънидох въ ня съ хрътомь и ястръбом, а конь мой вън? стоаше. И вид?х кость, а не камень пещеру?» Царь же наутрие иде и очисти ю от корениа и от пръсти. И позна, яко то есть Адамова глава, и како есть съ древом изнесена, и како даде Сифу аггель, егда Адам умирааше.
Въпрос. Како бысть то др?во? Где ли възят аггель и даде Сифу?
Отв?т. Иже крад?ше Сатанаиль от Господа, и рече Господь: «Ты крадеши от мене, то будет теб? на прогнание». И тако прогна его. И израсте др?во на трое — Адамова чясть и Еввина, поср?де же самь Господь Богъ. Адамово др?во изнесе Тигръ р?ка, а Господню чясть даде архаггель Сифу и Сифь принесе Адаму, и извить себ? в?нець Адам. И из в?нца того др?во израсте. Еввина чясть на потоп? изыде.
И яко позна Соломон, яко то есть Адамова глава, принесе поср?де Иерусалима. И посла, и сънидошуся въси людие, и запов?давь им и рече: «Якоже мене видите творяща, тако и вы да сътворите». И възят камень Соломон и поклонися глав? рече: «Поклан?ю ти ся, яко и пръвой твари Божии», връже камень на главу и рече: «Побиваю тя, яко пр?ступника Божиа». И весь народ връгошя камение. И сътворишя Лифострато,[18] еврейскы — «Побиение». Ту бо бысть съборище въсему Иерусалиму.
Да егда бысть пр?дание Господа нашего Исуса Христа, приведошя къ Пилату Христа и два разбойника. Пилать повел? и сътворишу въ т?х др?в?х 3 кресты. И распяшя Христа на др?в?, иже израсте из главы Адамовы, а разбойника в?рнаго распяшя на др?в?, иже израсте от главень одеснуя Христа, а разбойника нев?рнаго распяшя ошую Христа на др?в?, иже израсте въ Мерст?й р?ц?, еже посади Моиси.
Исправление о двою разбойнику
Егда искааше Ирод[19] Господа нашего Исуса Христа убити, поять Иосифь[20] Богородицу съ сыном ея и съ Иаковом, братом Господним,[21] и ид?ху въ Египеть, якоже рече ему аггель. Б?ху бо въ гор? той два разбойника съ женами и съ д?тми своими. Единь разбойникь жену им?ше единь съсець имящи. И об? жен? разбойничи им?ху млады д?ти. Единому разбойнику жена бол?ше сердцемь люто за 6 дний, а другаго жена б? един?мь съсцем, тъкмо свое д?тя питааше, а оноя умирааше гладом. Тогда яшу Богородицу съ отрочятем и съ Иосифом, и рече разбойник, емуже б? жена болна: «Не сътворимь зло сему челов?ку, ни жен? его, и въздоит ми отрочя, 6 дний имать ничьсоже не въкусив». Тако пояшя и ведошу их въсвоясн. И въздои Богородица отрочя разбойничее 6 дний другых. И оздрав? жена разбойнича, а чадо разбойниче бысть добр?. И разбойникь рече: «Велие чюдо! Аще бы не пришла сиа жена съ отрочятем своим и оживила мое отрочя, умръло би». И проводишя Богородицу съ Иосифом и съ отрочятем съ дарами Велиц?ми.
Отрочята же разбойнича възрастошу и бышу разбойници, якоже и отци их. И егда приведошя къ распятию Господа нашего Исуса Христа, и емше их приведошу къ Пилату. И повел? Пилать обесишу их об? странь Господа. Егоже въздои Богородица и въпиаше одеснуя Господа: «Пом?ни мя, Господи, егда приидеши въ царстви си».[22] А другый разбойникь нел?пое глаголаше,[23] и тако испаде ис породы райския и в муку осудися. Адам же крестися кръвия Господа нашего Исуса Христа.
Богу нашему слава въ в?кы. Аминь.